10-10, 11-10, 12-10, 13-10, 14-10, 15-10 - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Marloes Yperen - WaarBenJij.nu 10-10, 11-10, 12-10, 13-10, 14-10, 15-10 - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Marloes Yperen - WaarBenJij.nu

10-10, 11-10, 12-10, 13-10, 14-10, 15-10

Door: marloesvanyperen

Blijf op de hoogte en volg Marloes

15 Oktober 2011 | Nederland, Vlissingen

Hallo hallo everybody? Eye te sein? IK hoorde dat het rotweer is in Nederland nou hier ligt de temperatuur tussen de 25 en 35 graden! Behoorlijk warm zullen we maar zeggen. Deze week weer veel meegemaakt. Van voorlichting tot toneelstukjes. En van taxichauffeurs tot het leren van het alfabet! Dus veel leesplezier.

P.S en natuurlijk iedereen bedankt voor de leuke/lieve reacties.



Maandag 10-10; Waarom maak je hier een planning?

Zoals ik al zei in mijn vorige verslag was het de bedoeling om naar de scholen te gaan en daarna met Christopher op home visits te gaan. Nou de scholen hebben we gedaan. We hebben informatie gegeven in 2 klassen in totaal aan 78 kinderen. Het is leuk om te zien dat ze allemaal goed meedoen met het handwassen. En het ook allemaal willen leren. Als we 2 kinderen naar voor vragen staat de halve klas al te dringen om het voor te doen. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik thuis nooit zo goed mijn handen was haha!
Ohja en wat ook leuk is als we beginnen met het voorlichten stellen we ons eerst voor aan de kinderen dan zeggen we;
Goodmorning of Good Afternoon. How are you? De kinderen antwoorden dan met; Goodmorning of Good Afternoon. Me i’ m fine thankyou, and you? Ik vind dit echt lief om te horen of zijn ze teveel afgericht?! Want toen we klaar waren met de voorlichting en het echt weer gehad hadden omdat IEDEREEN JE ROEPT! Zagen we dat iemand waarschijnlijk iets had gedaan wat niet mocht, want die werd even met een lat op ze handen geslagen.. En niet één keer maar wel 10 keer. Zo zie je dat ze inderdaad heel wat jaartjes achterlopen op ons. Want vroega ging het bij ons ook zo. Kinderen slaan, luisteren naar de leraren en schooluniformen.

Na deze voorlichting was het dus de bedoeling om op homevisits te gaan in de dorpen. Maar Christopher bleek ALWEER andere afspraken te hebben! Ja verdomd. Nja oke, eigenlijk had ik ook niet zoooo veel zin om te gaan. Maar de afspraken die Christopher had was slapen in de lodge waar morgen de 4 daagse cursus is voor de vrijwilligers, want de vrijwilligers van ver slapen in een lodge. WAT en wij moeten elke dag gaan reizen.. elke dag 1 uur heen en 1 uur terug + 3 cedi. En hun mogen gratis verblijven.. Uhmmm daar gaan we morgen nog maar een woordje over wisselen..

Dan maar even lekker een tukje doen. T was gelukkig bewolkt vandaag dus mijn kamer was nog geen broeikast geworden. Rond half 5 is Annelieke terug naar Abeful gegaan. En had ik tijd om mezelf in de ozo mooie badkamer te wassen. Ik dacht lekker even met koud water, want dan kan mijn ruggetje even afkoelen. Nee hoor de Queen moeder stond er op dat ik mezelf met warm water zou wassen. Dus deed ik dat maar braaf. Mijn rug was er wel minder blij mee. S avonds ben ik lekker rijst met een ei gaan eten en toen naar mijn bed.




Dinsdag 11-10; Training target? oke gehaald.

Om 6:00 ging mijn wekker pff. Toen even snel een lekker soepje gedronken + mijn vitamine pil ingenomen, want m’ n darmen doen weer niet wat ik wil. Eerst nog even een vers eitje gekocht voor op ons broodje. ( daar hebben we ook niet eerder aan gedacht he, want we zijn hier nu 5 weken en eten 5 weken alleen maar droog brood, terwijl er ook eieren zijn) Achja blonde actie zal ik maar zeggen. Nja daarna om 7:00 naar de taxi’s en daar stond mij een uitdaging te wachten. Want moest zelf even aangeven dat we Annelieke op moesten halen in Abeful. En gelukkig begreep die vent me. Na drie kwartier waren we gearriveerd bij de logde. Want er werd gezegd; wees op tijd! Het begint 8:00. Nou wij waren er.. maar daar was het ook mee gezegd. Morgen zijn we hier dan ook maar om 9:00 uur. Om 9:15 begon het is. Nou lekker op schema, maar zal wel Afrikaans zijn.
Ons werd ook verteld dat deze cursus in het Engels zou zijn, zo dat wij er ook aan wat zullen hebben. Maar alles ging dus gewoon lekker in het Afrikaans. Ben blij dat ik mijn laptopje mee had en dat ze hier internet verbinding hebben. Je kan dus wel raden `
wat ik hier gedaan heb..
En het bleek ook dat wij niet deelnemen aan de cursus, maar dat wij er zijn om iedereen een soort van id kaart te geven. En de vrijwilligers te trainen in de 5 onderwerpen: Handwassen, WATSAN/hygiene, Malaria, Safe sex en Voeding. Zelf ben ik net 4 weken een vrijwilliger, maar wil ze best vertellen hoe ik dat de afgelopen week in de dorpen heb gedaan. Het zijn in totaal 21 vrijwilligers. Dus als wij die trainen hebben we er al 21 van de 30 getraind. Dus die target zullen we wel halen. Eric vertelde ook nog dat we volgende week ook 2 dagen een cursus zullen geven en dat daar 25 vrijwilligers aan deel zullen nemen. Oke target gehaald!
vandaag hebben we de vrijwilligers uitgelegd hoe je goed je handen moet wassen. Het is best raar omdat volwassen mensen te leren, maar ze weten dus echt niet hoe ze dit goed moeten doen. Echt slim zijn ze ook niet, maar aan de andere kant goed dat ze VRIJWILLIG dit aan mensen willen vertellen, want in Nederland zou ik dat zelf NOOIT doen.
De dag duurde van “8:00”tot 16:30. Toen zijn we naar huis gegaan. En raad het is.. We kregen 10 cedi en waarschijnlijk krijgen we dat elke dag! Joh dat is 40 cedi totaal, dus we dan maken we nog wist ook! Daar wil ik wel voor op en neer reizen. Lekkerrrr, kunnen we weer een hotelletje van betalen!
Eerst nog even naar de markt geweest in Kasoa om nieuw water te halen, want het moet zoals ik volgens mij al verteld had van een bepaald merk zijn anders zitten er nog steeds beestjes in. In totaal 22 zakjes gekocht dus 11 liter water. En dat kost in totaal 1 euro en 10 cent! Een koopje dus.
Annelieke dacht lekkere chips te kopen, maar het bleek gefrituurde stukjes banaan te wezen. Niet heel vies, maar echt veel smaak zat er niet aan.
Thuis voor de verandering weer wat rijst met een vies drapje op en daarna lekker naar mijn kamertje.




Woensdag 12-10; Toneelstukjes en discussies. Vind het al prima.

Vanmorgen weeeerrr 6:00 uit bed en 7:00 de taxi. De route naar de taxi is, ik denk 500 meter lopen. In die 500 meter zeg ik wel 50 keer goodmorning, how are you? Want heel t dorp weet natuurlijk hoe ik heet dus krijg ik 50 keer te horen; AMA, how are you of Ama eye te sen? Bij de taxi aangekomen, ging alles gelukkig voorspoedig en konden we vanuit Breku meteen de trotro pakken naar Kasoa. Weer waren we te vroeg en was er nog niemand, maar dat gaf niet want we hadden een ontbijtje besteld mjam. Geklutst ei met ui, tomaat en paprika op verse toast en een lekker bakje thee. Hier betaal je dan 3 cedi voor. Dus morgen weet nu weet ik waar ik de komende dagen ga ontbijten.
Vandaag was het de bedoeling om training te geven in een ander onderwerp. Annelieke hadden onze tekeningen meegenomen om het te visualiseren, want de meeste spreken natuurlijk slecht Engels. Dit keer gingen we wat vertellen over borstvoeding. Nou ik denk dat we daar wel genoeg over kunnen vertellen na wat we allemaal gezien hebben tijdens de outreaches.
Ons verhaal ging wel wat chaotisch omdat het de eerste keer was dat we wat over gingen vertellen aan een grote groep.
Daarna vond Eric het wel leuk om mij tussen een groep te stoppen om samen een rollenspel te doen. Nou oke prima, de situatie was dat een vrouw voor de zevende keer zwanger was en nu met spoed naar het ziekenhuis kwam, omdat ze hevig bloedde. Ik was dus de verpleegkundige die de zwangere vrouw opving en meteen naar de midwife bracht. Nou ik vind dat ze hier echt stomme feedback geven. Ik vind het je het op het inhoudelijke moet beoordelen . Hier gaven ze aan dat ik mijn zonnebril nog op had en dat een verpleegkundige deze niet op haar hoofd heeft staan. Ja sorry! Ik heb ook geen slippers en spijkerbroek aan maar een zusterpakje!! Maar ze zoeken t maar uit, t belangrijkste vind ik dat wij onze training aan hun kunnen geven en dat we onze rapportages voor school en de organisatie goed kunnen maken! PUNT UIT.
Na een lange dag weer naar huis! Gelukkig. Nu is het de bedoeling om een trotro te pakken langs de kant van de weg. Wat soms best lastig blijkt te zijn. 1 zo’n zwartnek hangt uit het raampje te bleren waar ze heen gaan. Dan staan wij ook te schreeuwen waar we heen moeten en dan 9 van de 10 keer rijden ze door zonder ons. Dus je snapt t dat is echt heel gezellig als je daar in de hitte staat te wachten.. Maar we worden er wel steeds beter in, omdat de naam van de locatie GOED uit te spreken. Bre-ku.


In de avond nog even wat gekke foto’s met mijn broertjes en zusjes geschoten, want ja gek doen kunnen we overal! Foto’s volgen op waarbenjij




Donderdag 13-10; En dat zijn alle letters van het ALFABET!

Taxidriver van vanmorgen dacht wel even dat die met mij ging trouwen. Nou die is grappig, ik ben al getrouwd, kiek maar is naar m’n ring. Maar ik wil een vrouw uit Nederland, nou jongenman dan moet je op internet kijken. IK heb geen internet.. Dan ga je naar een internet cafe!

Een meisje van 21 jaar. Had niet meer zo’n zin om deel te nemen aan de cursus. Ze wist me even te vertellen dat ze malaria had. Want ze heeft een droge mond, ze voelt zich zwak en ze is moe. Nou volgens mij is ze gewoon hartstikke lui, maar oke. Ik zei tegen haar; nou meid je symptomen zijn echt niet van malaria en ik kan het weten. Ik de symptomen opnoemen en daar stond ze toch wel raar van te kijken. Ik dacht nou laat ik aardig zijn en vragen waar haar muggenbulten zitten. Toen gaf ze aan dat ze helemaal geen muggenbulten heeft, hahha.
En nu durft ze ook nog te vragen of ik een laptopje voor haar wil kopen. Ben je gek meisje?! In Nederland kan je alleen maar laptops in de winkel kopen… Nou dan kan je die laptop toch opsturen.. Hahaha voel is aan je voorhoofd. Achjaa, slim zijn zie hier ook niet.

vandaag hebben we informatie gegeven over WATSAN. Dit woord heb ik al vaker gebruikt in mijn verslag en jullie zullen wel denken, wat is dat? De letterlijke vertaling is; WATER AND SANITATION. Dus het gaat over het drinken van schoon drink water, wat het belang is. Wat je kan doen als je het niet kunt betalen, dan zijn er speciale tabletjes voor; genaamd AQUATABS.
10 tabletten kosten 1 cedi. 1 tablet doe je in 20 liter water dat laat je 30 minuten zitten en dan kan je het water drinken. Dan zijn alle bacteriën dood. Ik denk dat dit zeker een goede zaak is in Ghana. Want in mijn dorp hebben we geen eens een kraan ofzo. Laatst gingen ik en Annelieke het pad in waar de rivier moet zijn . Wij dachten nou daar zien we toch een rivier met stromend water. Ten eerste was het echt een rot weggetje met plassen en stenen en daarna kwamen we bij een soort stilstaand plasje.. Waar de vrouwen dan in gaan staan om hun grote ton te vullen. Ze moeten 15 minuten lopen naar een soort van riviertje om daar een grote ton met water te vullen en daarna op hun hoofd terug naar huis te dragen.. Hier zal ik ook nog wel even een foto van maken.

Na ons verhaaltje gingen ze natuurlijk van alles vragen, maar gelukkig hielp onze grote vriendin Macy ons. Want sommige dingen kunnen we gewoon niet weten… Daarna ging zij wat vertellen over hygiene en ik zal je vertellen dat is in deze groep HARD nodig. Zoals de meeste van jullie wel weten heb ik een gevoelige neus voor zweet en vieze mondgeurtjes. NOU HIER RUIKEN ZE ALLEMAAL NAAR ZWEET en poetsen ze volgens mij NOOOIT hun tanden.
De reden dat wij dat niet zouden vertellen is, omdat het vervelend overkomt bij hun. Dat ze zullen denken dat wij ze vinden stinken ( wat wel het geval is). Maar ik vind het prima we kunnen het wel aftekenen op ons lijstje!

Na thuiskomst eerst even lekker gedoucht met koud water. En ik ben toch gestoken in mn voet, door wat? Geen idee of t was een grote mug of een ander beest. Gelukkig heb ik nog geen malaria verschijnselen;). Na t douchen kreeg ik te eten, dit keer was het yam ( een soort aardappel) met een vies heet sausje. Ik heb niet veel van de saus gegeten, want anders weet ik het wel weer. Zit ik weer een hele nacht op mn potje. Terwijl het nu juist zo goed gaat, ben voor t eerst weer normaal naar de wc geweest en dat is toch al echt meer dan 1 maand geleden! Nu maar hopen dat t zo blijft. Daarna zag ik dat mijn lieve kleine zusje Gifty bezig was met haar huiswerk te maken. Ze zit in klas 1 en ze is bezig met het leren van het alfabet. Ze had het alfabet geschreven tot de O. Dus met de rest heb ik haar geholpen. Ik heb het in klad voor haar opgeschreven en zij heeft het netjes overgeschreven in haar boekje, zo schattig. Daarna gingen we samen het alfabet opzeggen ze had veel moeite met het uitspreken van de H, J en U. Dus elke keer als ze fout ging deden we het weer overnieuw! Ik weet nu zeker dat ze als enigste in haar klas het hele alfabet uit haar hoofd kent! Hier hebben ze ook een speciaal liedje om het alfabet op te zeggen net zoals bij ons. Hier gaat t van A nameba.. B nameba.., C nameba etc. Om 20:00 lekker naar mijn kamer gegaan en mijn tas ingepakt met slaapspullen want morgen blijven we slapen in de lodge joepie! Eindelijk een lekker bed, airco, uitslapen, RUST.




Vrijdag; Die is gek..

Kreeg ik vannacht een smsje van mijn lief dat hij een vriendschapsverzoek had van iemand uit Ghana, Accra. Huhh?? Oke ik was niet helemaal wakker dus snapte m niet zo. Ik vandaag op zijn Facebook kijken, blijkt het dat meisje te zijn die dacht dat ik even een laptop zou opsturen vanuit Nederland. Hahahah ze had om mijn Facebook account gevraagd, omdat ze had gezien dat ik Facebook had. Ik mijn naam opgeschreven met de gedachte ik accepteer je toch niet!!! Maar ze dacht ook dat ze wel ff vriendjes kon worden met mijn lief haha!

Vanmorgen weer om 7:00 naar de taxi’s lopen, dit keer moest ik vertellen dat we DRIE personen in Abeful moesten ophalen. En dat betekent dus dat ik ALLEEN in de taxi moet zitten wil dat gaan passen.. Nou moet je zeggen was best zenuwachtig. Bij aankomst werd ik al bijna in een overvolle taxi gepropt, neeee meneer moet nog 3 mensen ophalen in Abeful. En tot mijn grote verbazig snapte die me meteen! Onderweg haalde we nog wel 1 man op, mja met zijn 6en in een taxi past ook prima. Deze man stond er wel raar van te kijken dat ik alleen in de taxi zat, maar de chauffeur wist even te zeggen dat ik zijn vrouw was dus dat dit de reden was dat ik alleen in de taxi zat. HAHAHA YOUR SO FUNNY, in je dromen meneer!

Vandaag in de logde informatie gegeven over safe sex, malaria en diabetes. Diabetes was best lastig maar gelukkig hadden we tekeningen gemaakt die we hebben gebruikt!
Het belangrijkste is om aan te geven hoe je de informatie op een goede manier overbrengt in de verschillende dorpen. En om te weten wat nou echt de juiste informatie is zoeken ze maar lekker op in hun eigen boeken!

Daarnaast was ik weer de Sjaak.. Ik moest een toneelstukje houden met mijn AFFRIKKAANSE vrienden. ( want ja iedereen zegt na 1 keer met je gesproken te hebben dat ze je vriend zijn). Als eerst wil ik zeggen dat ik de casussen hier echt ABNORMAAL VIND lees; Ik was een meisje dat graag naar een feest van school wilde, maar ik mocht niet van mijn vader. Toen hij lag te slapen ben ik stiekem uit huis geslopen en naar t feest gegaan. Op t feest was ik zoooo dronken dat ik met een jongen seks had en bleek zwanger te zijn. Na een paar maanden komt er een buikje tevoorschijn maar ik weet helemaal niet dat ik seks heb gehad moet iemand! Je stelt je natuurlijk al voor hoe dat er uit moet hebben gezien! Annelieke heeft foto’s gemaakt dus die zal ik er ook opzetten.


Vanavond lekker slapen in de logde, stroopwafeltjes eten en series kijken! Nou wat wil je nog meer?!





Zaterdag; Jurken laten maken en back to the basic.

Nou plannen van gisteren waren veranderd. De collega’s vroegen of we gezellig mee naar Accra gingen om daar wat te eten en te drinken. Nou eerst ff gegeten bij de KFC, lekkere kippetjes. En daarna naar een chill
plek op t strand gezeten. Daarna even naar een soort loungeclub geweest. Marloes is heel slim geweest en heeft maar 1 drankje gedronken, want had echt geeeeeen zin om brak te zijn vandaag. Want vandaag gaan we samen met zusje Abena jurken laten maken van een HELE DURE stof. Die ik van de queenmother heb gekregen. Als je deze stof hier wordt alleen gedragen door de queenmothers en the chiefs. Dus iedereen die de stof ziet zegt echt; ohhhh dat is echt t beste cadeau wat je kan krijgen van iemand uit Ghana. Dus een super leuk souvenir! Ik ben benieuwd..
Na dit avontuur is het weer de hoogste tijd om back to the basic te gaan in mijn dorp! Op zich vind ik het niet erg, want morgen gaan Annelieke en ik voorlichting geven in verschillende kerken rond Bontrase!

Volgende week weer een nieuw reisverslag! Ben benieuwd naar jullie reacties…












  • 15 Oktober 2011 - 15:21

    Marianne V:

    Hoi Marloes wat geweldig weer die verhalen.
    Je bent straks een schat aan kennis rijker en kan heel de wereld aan, wat zul je straks toch weer genieten van al die luxe in Nederland nog even volhouden het vliegt voor bij en het went steeds beter, eer je weg gaat ben je niet meer beter gewent .
    Ik hoop je weer snel thuis bent mis je wel een beetje hoor niet te veel maar een beetje HAHA.
    Hou je taai en tot de volgende sessie verhalen XXX

  • 16 Oktober 2011 - 10:20

    Deb, John En Jaylin:

    Hey Marloes,

    Wat een prachtige verslagen en foto's ! Ik kan helemaal mee genieten zo van al het wonderlijke wat je meemaakt. Het lijkt me echt een superprachtige ervaring, wat schrijf je alles leuk ook!

    Nog 'even' en dan kun je genieten van het lekkere luxe Nederland. Pluspunt is wel denk ik dat je bij thuiskomst van alles nog meer gaat genieten en alles nog meer gaat waarderen.

    Maar je bent zeker een schat rijker aan ervaringen en belevenissen;)

    Veel plezier nog en ik hoop dat je gezondheid zo goed blijft gaan.

    Dikke kus en veel liefs van ons!

    p.s. niet te lang wegblijven he, straks kruipt en loopt Jaylin al haha

  • 16 Oktober 2011 - 13:08

    Sarina:

    hoi lieverd, even een berichtje uit middelburg, groetjes en liefs van iedereen uit de familie. Gisteren het verassingsfeestje van moos gehad was druk en gezellig!
    missen je , maar vinden het top wat je doet!
    tot gauw!!!!!!!!

  • 16 Oktober 2011 - 15:55

    Bert En Marieke:

    Hey Marloes,

    Prachtige verhalen, toneelstukken,Accra red light district, mooie foto's. Zo te zien zijn jullie goed bezig, hebben je vaste grond onder jullie voeten. Voor jullie beide wordt dit een ervaring die je niet snel zullen vergeten. Ghana, maar ook jullie vriendschap krijgt hierdoor een diepere dimensie. Gezien de foto's hebben jullie het goed naar jullie zin, en maken je er iets van. En dat is gezien de omstandigheden een knappe prestatie, wij zijn bijzonder trots op jullie dat allebei.

  • 16 Oktober 2011 - 21:12

    Pap Bert,Marja,Anne:

    Hoi Loes,

    Leuk om je belevenissen te lezen, wat kan jij een gekke bekken trekken zeg!! Maar ja dat kon je al en als je pap. Je kan ook altijd nog lerares worden, zoals jij met Gifty omgaat met het alfabet, echt lief! Wat een aanzoeken krijg je zeg, als het nou nog een knap, rijk en lekker ding was, ha, ha. Wel lachen zeker met die toneelstukjes, of eng? gelukkig kan je weer normaal poepen!!! Houden zo! Wat was het nou voor steek in je voet?Leuke foto's!!
    grote knuffels van ons en we denken aan je!! xxxx

  • 18 Oktober 2011 - 09:31

    Oma Hoogvliet:

    Hoi, Ama even een kort berichtje van mij ik gaat morgen naar de zon. Neeeee niet naar Ghana maar naar Spanje heb het dus drukjes pff. het is weer een stik leuk verslag + foto''s het is fijn om te zien dat je het naar je zin hebt.Let op je gezondheid en geniet er van groetjes en een dikke kusss tot hoors.

  • 18 Oktober 2011 - 14:17

    Anne:

    Heey Lieverd,
    Was weer leuk om te lezen :D
    Die foto's erbij zijn echt geniaal, ik lachte me echt stuk. Maar zo te zien zijn het hele vriendelijke mensen. We bellen wel weer.

    Tot de volgende reisverslag en Love You big sister (L)

  • 18 Oktober 2011 - 17:27

    Mama Van Marloes:


    Hoi meis,

    Weer een prachtig reisverslag met mooie foto;s. Op die foto's zie ik jammergenoeg dat je toch behoorlijk bent afgevallen. Als je thuis bent maar weer allemaal lekkere dingen eten en dan weer snel aankomen.
    Het is vandaag dinsdag 18 oktober. Ik heb de enveloppe vandaag op de post gedaan. Ene ik heb nog een nieuwtje Leo is om die tv geweest. Megabeeld.
    PC heb ik vandaag ook weggebracht zou waarschijnlijk 2 daagjes duren voordat hij klaar is. Zit nu op die oude maar duurt echt uren voordat hij opgestart is, maar ik wilde toch nog even een reactie plaatsen op je reisverslag. Jerome komt morgen frietjes eten en hotel boeken en ik denk dan samen GTST kijken en dat hij dan weer naar huis gaat. Nou verder heb ik niet zoveel. Aanstaande donderdag en vrijdag ben ik in het ADRZ. Nou meis geniet aankomend weekend van je hotel en lekker eten daar gewoon doen. Ik spreek je snel en als ik weer kan chatten op FB dan laat ik je dat weten dikke kus van leo en je moessie en een lik van de doggies. Annelieke de groetjes. Love Youxxxxxxxxxxxxxx

  • 18 Oktober 2011 - 19:16

    Tessa:

    Hey Marloesje!
    Ik lees elke keer met plezier je reis verslagen, je maakt echt veel mee daar. Het eten is alleen een beetje jammer hoop dat je vaak naar kfc kan.

    groetjes ook van pa!

    xx

  • 20 Oktober 2011 - 06:53

    Mieke:

    Hey Loes....

    Goh wat een leven daar, dan besef je pas hoe lux we hier leven he?

    De foto's zijn leuk joh en die buik staat je wel ;) Hahaha

    Ik heb het weer met plezier gelezen en kijk uit naar het volgende verslag.

    kus knuf Mieke

  • 20 Oktober 2011 - 15:49

    Sarina:

    hoi marloes, groetjes en een knuffel van opa en oma, ze zijn hier nu!

  • 24 Oktober 2011 - 18:45

    Merel:

    Hee Marloes, hoe is het met je? Al beetje meer gewend? Heel leuk om je verhalen weer te lezen en om je foto's te bekijken! Wat een spin zeggg gadver! zo groottt. Maar meis geniet er maar lekker van want voor je het weet is het voorbij! Ik heb ook nog berichtje op facebook gedaan, want wil je adres nog een keer, want weet het niet meer voor een kaartje! Kus Merel

  • 26 Oktober 2011 - 17:15

    Mama Van Marloes:

    Hoi meissie hoe is het met je? Al een tijdje nix meer gehoord van je. Ja zaterdag een sms-je dat je het leuk hadden in het hotel en dat je een tas gekocht had. Ik hoop snel weer wat van je te horen. Dikke kus mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Vlissingen

Marloes

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 30017

Voorgaande reizen:

11 September 2011 - 12 December 2011

Stage in Ghana

Landen bezocht: