Reisverslag 28 oktober tot 9 november. - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Marloes Yperen - WaarBenJij.nu Reisverslag 28 oktober tot 9 november. - Reisverslag uit Vlissingen, Nederland van Marloes Yperen - WaarBenJij.nu

Reisverslag 28 oktober tot 9 november.

Door: marloesvanyperen

Blijf op de hoogte en volg Marloes

09 November 2011 | Nederland, Vlissingen

Weer een nieuw reisverslag en weer heb ik 12 dagen niks getypt. Omdat mijn verslag vorige keer zo lang was ga ik het nu is niet per dag schrijven. IK zal alles in een soort van samenvatting benoemen want wordt die stomme verslagen ook wel is beu! En ik heb eigenlijk ook niet veel te vertellen, dat zal wel komen omdat ik alles nu normaal ga vinden.. Terwijl als ik thuis ben ik het niet meer normaal zal vinden.. Wel heb ik weer genoeg foto’s gemaakt en zoals jullie weten 1 foto zegt meer dan 1000 woorden ( ofzo iets)!

Vrijdag/Zaterdag:
Het weekend van 28 oktober is Lianne uit Nederland naar Ghana gekomen. Als eerst kreeg ik mijn pakketje met dvd’s en kaarten van thuis. 1 van mieke, 1 van mn liefje, 1 van mama, 1 van oma en 1 van paps/marja/anne. Wat natuurlijk hartstikke leuk is! Ik heb ze met veel plezier zitten lezen.
Vrijdag hebben we lekker gegeten met Lianne, Eric en Robert. Daarna hebben we ons naar huis gebracht want de planning was dat we om 9:30 klaar moesten staan in Breku ( de trotro/taxi standplaats). En vanuit daar zouden ze ons ophalen. Ik doe s ochtends mijn raampjes open zag het letterlijk zwart van de mensen. Er was weer is een begrafenis en dat duurt ja 3 dagen.. daar gaat mijn rust voor dit weekend.
Toen we werden opgehaald gingen we eerst naar een dorpje toe wat ook gastgezin wilde worden voor vrijwilligers in Nederland. Dit was een klein schattig dorpje en de zee lag op 30 minuten lopen! HEERLIJK. Dus je snapt t al, we zijn lekker naar t strand geweest die middag. Het kost 5 cedi om hier op te komen, dit om de armoedzaaiers op afstand te houden. Toen een lekkere cheeseburger met friet op en lekker een duik genomen in de zee! Kortom een lekkere dag.


Zondag:
Ik had slecht geslapen, veel muggenbulten of andere jeukende bultjes.. Hoe het komt? Geen idee. Even van mijn boterham met FRED en ED genoten! En daarna was het de planning om met Annelieke langs de kerken te gaan om voorlichting te geven over diabetes en voeding. Kom ik buiten bij mijn huis, mensen gillen en krijsen. Was er een klein slangetje te zien.. Nou hij was al dood voordat ik er erg inhad. Ik denk dat die nog geen 10 cm groot was.. Maar ze zeggen we dat het een giftige is, een kleine cobra ofzo iets.. Nja lekker dan, bij mijn huis.. dalijk zit er 1 in mijn bed of in mijn kamer, uhmmm..
Daarna hup naar de kerken in totaal hebben we 4 kerken bezocht en we werden ook hartelijk ontvangen. In totaal hebben we 180 mensen bereikt en de priester/predikant gaf aan dat we een zending van god waren, dat we een boodschap kwamen brengen! Haha
De rest van de dag lekker uitgerust, want het is niet voor niks een zondag. Voor de verandering weer is fufu gegeten en daarna met zusje gifty, Ruth naar de taxi gebracht van zij werkt/leert in Kasoa. Daarna mijn boek uitgelezen en gaan slapen.


Maandag:
Planning was om naar t healthcentre te gaan om te internetten en als er dan wat bijzonders is dat ik dan kan bijspringen.
Na een half uur kwam en al een man op een bed naast ons liggen. Het zal me niet verbazen als die aids heeft ofzo. Hij zag er niet uit, hartstikke mager en had braak neigingen. 1 woord: GOOR. Hij maar roepen om de dokter, kwam gewoon niet he! Jaaa dan ga ik wel..
Nou daarna was er nog een man met een GROTE wond op zijn been. Het leek wel een brandwond, maar de dokter gaf aan dat het spontaan is gekomen. Dat het been eerst heel erg is opgezwollen en daarna is geknapt. Zag er niet echt lekker uit.
daarna weer naar de scholen in chochoe geweest om voorlichting te geven. In totaal 172 kinderen bereikt. Weer een goede daad verricht lijkt mij
’s avonds samen met zuster Deborah een lijst gemaakt AWUTU-NEDERLANDS. Nou ik vroeg ook de maanden. Wisten ze geen eens wat de namen hiervoor waren. Nou dan vind ik het niet gek dat ze zulke hoge leeftijden neerzetten bij iemand die dood gaat. Soms is een persoon wel 124.. uhuh ik geloof der niks van, maar nu weet t hoe het komt.


Dinsdag/Woensdag:
Lag ik nog lekker te slapen.. Wordt ik om 4:30 gebeld door Annelieke want die voelde zich niet zo lekker.. Ja uhmm oke wat moet ik er nu aan doen.. Doe ff je temperatuur meten die was toen al wat verhoogd. Ze wilde graag naar t ziekenhuis, dus zijn we om 6:00 gegaan. Gelukkgi was het marktdag en konden we vanuit Bontrase ( mijn dorp) een trotobusje pakken die rechtstreeks naar Kasoa ging. In totaal zaten we met 21 mensen in de trotro, teveel dus. De trotromeneer zelf kon er niet meer naast ziten. Dus hing die maar aan de buitenkant van de auto… En zo zacht ging die nog niet hoor.. Nou als jij dood wilt, ik ben geen verpleegkundige hoor! In t ziekenhuis heel t ziekenhuis gedoe weer meegemaakt. Bloedprikken blablabla. Bleek dat ze malaria had. Oke medicijnen en hup naar t kantoor. Annelieke wilde graag ffkes slapen dus gingen we naar onze goede vriendin Fransisca die een Logde heeft in Kasoa. Ik heb daar s avonds lekker kip met friet gegeten en daarna hebben we de nacht daar doorgebracht. De bazen van ons Eric en Robert hadden 1 kilo kaas van Lianne gekregen! MJAM. En we hadden al gezien dat Robert een toaster had.. Dus hebben we woensdag lekker een tosti kaas op, dat smaakte goed! Daarna heeft hij ons naar Breku gebracht en zijn we met de taxi terug naar t dorp gegaan. De vader gaf aan dat die graag wilde dat ik een keer op de farm wilde kijken. Dus ik heb afgesproken dat vrijdagmorgen voordat ik naar kasoa ga, hiermee naar toe ga. En dat is wel om 6:00 s ochtends… Wens me succes.


Donderdag:
in de ochtend weer naar t health centre geweest, lekker internetten en als der wat te doen is….
Dit keer waren er wel veel patiënten, die aan t infuus liggen. Ik denk dat Annelieke en ik nog t meeste heb gedaan, want ze letten niet echt goed op of de infuus leeg is of niet.. Dus dan loopt er lekker veel lucht in de lijn enzo.. Achja, zal wel normaal zijn in afrika.
Toen kwam er nog een jongetje die behandeld werd voor ringwormen. Hij zag er ziek uit, mager met veel wondjes. Hij was 6 jaar en woog nog maar 16 kg ( niet dat ik weet hoeveel je normaal moet wegen op die leeftijd) maar hij zag er dun uit.
Om half 1 zijn we naar de school in Amadua gegaan. Bij aankomst stonden er allemaal kinderen rond iets heen te schreeuwen en met stenen te gooien. Zag ik weer zo’n klein slangetje, oke er zijn er toch meer dan dat ik dacht.. Kans dat ik ze in mijn kamer/bed ga vinden wordt elke keer groter.. Nou in toaal hebben we 118 kinderen bereikt. 58 van de JHS; Junior High School. Hier geven we ook informatie over Safe sex.
Toen we weg wilde begon het keihard te plenzen.. Nou dan maar ff wachten.. het was alweer 4 uur, dus te laat voor home visits. Zou ga ik mijn target natuurlijk nooit halen.
Eenmaal thuis wordt ik gebeld door een nummer wat erg lijkt op mijn ghanese nummer. Ik opnemen; hello how are you? I’m fine blablabla. Ik van do I know you. Hij no you don’t know me, but we have almost the same number. So we can be friends. What’s your name. Hahahahahaha die gast is gestoord. Nou doeii, en toen heb ik zo opgehangen.
Lekker fufu gegeten en optijd naar bed. Morgen vroeg naar de farm en daarna naar Accra.



Vrijdag:
WAT EEN DAG!
Vroeg uit bed en ik stond klaar om 6 uur. Gelukkig waren de queenmoeder en Deborah ook al klaar. Ik nog vragen of t ver lopen was, maar neee tis niet ver. Je kan het vergelijken met dit en dat. Oke dat is niet ver.. Nou ik enthousiast dat kind op mijn rug binden en hup lopen maar. Om 6 uur gingen we weg en om 7 uur hadden we eindelijk de farm bereikt. WAT NIET VER LOPEN, GODSIEDORRIE. En dan nog door modderige weggetjes en hobbels en bobbels. Nou dit is de laatste keer dat ik er kom. Moet je wel zeggen dat de natuurlijk heel mooi is hoor. Maar wel iets te veel van het goeie op de vroege morgen. De vader van het gezin vond het wel heel fijn dat ik kwam kijken naar zijn farm en hij liet het dan ook met trots zien. Hier en daar een foto gemaakt en toen terug naar huis want ik had afgesproken om 8:30 de taxi naar Annelieke te pakken, want we zouden vandaag naar Accra gaan.
De reden hiervan is om ons visum te verlengen want we zijn er al bijna 60 dagen. En we willen hier natuurlijk niet illegaal zitten.
Bij thuiskomst eerst gaan badderen en nu ben ik blij dat ik dit koud kan doen, want zweette mezelf de pestpokken. Even snel een Fanta gedronken en hup naar de taxi.
Bij t kantoor ons rapport afgegeven en toen richting Accra. Eerst zou daniel meegaan, maar dat ging niet meer door. Dus moesten op ons eigen houtje naar Accra, oke en hoe? Ja je pakt de trotro en je stapt hier uit. Ja makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe weet je welke trotro je moet hebben. Ze hebben niet op de voorkant staan waar ze heen gaan. Wij naar de trotrostandplaats en daar heeft het wel 30 minuten geduurd voordat we de juiste hadden gevonden. Oke zitten en rijden maar. Nou deze vrijdag was niet zo’n goed idee om te gaan. OVERAL FILES.. En ik kan niet zo goed tegen files dus werd er niet echt vrolijk van.
Eenmaal in Accra hebben we Macy gevonden hebben we ons pad vervolgd. Als eerst wilde we pinnen en pasfoto’s maken. Want ja je moest ook pasfoto’s hebben om je visum te verlengen.
Geldpinnen: nou we hebben wel 10 banken bezocht en verschillende automaten geprobeerd maar hebben in 2/3 uur tijd GEEN geld gekregen. Geluk was dat ik nog 80 cedi had, zodat ik mijn en Annelieke haar visum kon betalen. Snel ergens foto’s gemaakt en toen naar de immigation. Nou bleek dat die klootzakken al gesloten waren. Ja wat is dit, NIEMAND in Ghana werkt met tijd..En hun opeens wel.. Nou gelukkig konden we alles nog invullen en heeft een lieve meneer van de immigratie er voor gezorgd dat ze ons geld aannamen, want anders zouden we dinsdag terug moeten komen! Ik ben gekke gerritje niet.
Hierna was t eigenlijk de bedoeling om lekker te gaan shoppen en lekker te eten.. Nou dat ging ook echt zonder geld. Voelde me net een zwerver.
We hadden geen eens genoeg geld om terug te gaan naar huis. Dus heb ik Eric maar gebeld, gelukkig had die familie in Accra zitten waar we geld van mochten lenen. Eenmaal daar heb ik Kenke gegeten een soort banku, maisspul met vis. Daarna onze weg vervolgd. In iedergeval dat was de bedoeling. Maar heel Accra stond vast, leek wel of er een invasie was gebeurd. Iedereen liep Accra uit. De auto’s stonden al toeterend stil. Toen we eindelijk uit Accra waren konden we een auto richting Kasoa nemen.
Toen van een lekkere pizza genoten en naar bed.. Wat een dag…



Zaterdag:
Als ontbijt kreeg ik champagne met brood nou heerlijk. Daarna werd er nog wat anders gemaakt genaamd npotopoto. Dit is gemaakt van yam ( soort aardappel). Dit snij je in kleine stukjes en je laat t doorkoken hierna voeg je een beetje olie toe en dan is het klaar. Een soort aardappelprut dus. Nou het was best te eten dus vond het allang best.
Toen ben ik met de taxi naar Annelieke gegaan, want er was een begrafenis in Awutu-Breku.
Alle mensen lopen de eerste dag in zwart en de familie draagt er nog wat roods bij. Dit laat het bloedverband zien. De 2e dag wordt er wit gedragen.
Het was ontzettend druk bij de begrafenis. We kwamen Annelieke haar hostvader tegen en die gaf aan dat t lichaam al weg was.. NEE, dat wilde we juist zien.. Nou gelukkig was de kist er nog wel en zijn we samen met de kist meegelopen naar de begraafplaats. Veel mensen waren overdreven aan t huilen en krijsen. 1 man sprong midden in de menigte terwijl zij de kist aan t dragen waren, dus ontstond er ook nog een soort ruzie. Hoho mensen er is een begrafenis bezig hoor.. gelukkig was de rust snel wedergekeerd en konden we verder lopen naar de begraafplaats. Ik voelde me op deze dag wel heel erg wit hoor, want iedereen was al zwart en dan nog zwartgekleed ook.. En sta ik daar met mijn camera. Nou gelukkig vond iedereen het juist hartstikke goed dat wij er waren en dat er ook vanuit Nederland gedacht wordt aan deze vrouw. Alle mensen werden ook aan de kant gezet zodat wij een goede foto van de kist in het graf konden maken.. Nou ik voelde me best opgelaten zou maar zeggen.. Hierna werd ze begraven. Toen zijn wij met Annelieke haar hostvader meegeweest. Er werd veel gedronken en gegeten. Ik kreeg ook een vies drankje. Er wordt van gezegd dat er veel vitamines en mineralen in zitten. Maar het is een soort malt drankje met granen. Niet te zuipen dus.
Daarna hebben we denk ik wel in 3 verschillende huizen zijn geweest. Het rare is ook als je het vergelijk met Nederland dat heel t dorp in rauw is. Terwijl je soms in Nederland geen eens weet of je buurman overleden is of niet.. Dan zie je toch de samenhorigheid van Ghana en de armere landen. Daar draait t niet om geld maar om liefde en familie.



Zondag/Maandag:
Dit weekend is het een feestweekend voor de moslims.. Gezellig en dat houdt in dat er ook schapen geslacht worden. Dacht even gezellig bij de queenmoeder te gaan zitten. Die was tv aan het kijken. Nou het ging natuurlijk over dat feest voor de moslims. En net toen ik binnen stapte werd er een schaap geslacht.. Nou keel doorsnijden en leegbloeden maar, het is zonde.. Die beestjes lijden toch wel hoor. Want 2 minuten later beweegt het staartje nog steeds… Nou hierna naar Annelieke naar t zwembad. Dit koste wel 10 cedi, best prijzig voor een stom buiten zwembadje. Je kon trouwens wel lekker liggen bij t zwembad. Moet je wel zeggen dat het vandaag super bewolkt was. Terwijl het de andere dagen stikheet is natuurlijk.
Vandaag hebben we weer in de logde geslapen en meteen alles even uitgewassen, want mijn familie was het iets te hard zodat de gaten erin vallen.
S avonds een feestje gehad wat best gezellig was met iets te veel alcohol. Of t veel een beetje verkeerd dat kan ook..
Maandag ochtend werd ik wel wakker met een Hangover. Gelukkig sliepen we in de Logde dus ik had airco.. Heel de dag lekker gehangen en niks gedaan en s avonds hadden we een feestje van fransisca, want haar man is een chief in zijn dorp en hij was weer teruggeplaatst naar huis. Dus dat was een reden om t te vieren. Nog 1 nachtje in de logde want morgen gaan we hopelijk geld pinnen Kasoa, even een schietgebedje doen en dan komt t vast goed!



Dinsdag:
Om 9:00 afgesproken op kantoor om met Eric geld te gaan pinnen. Wij dachten even lekker met de auto. Maar we moesten dus mee op de motor. Nou Annelieke ga jij maar eerst want jij moet ook geld voor mij pinnen. Nou gelukkig kwam ze terug MET geld. Daarna ik mee op de motor om geld te pinnen gelukkig lukte dit bij mij ook.
Daarna wilde Eric nog even langs een vriend. En die vriend heeft 4 puppies. Ik helemaal blij natuurlijk, want heb al een lange tijd niet kunnen knuffelen met honden. En laat staan gezonde hondjes. Hij had 3 mastino’s en 1 rottweiler, mijn soort honden dus! Nou is mijn batterij weer vol tot volgende maand en dan kan ik lekker knuffelen met mijn eigen 3 hondjes! Igor, Sara en Shadowtje! Ik mis ze hahaha
Nouu de laatste keer hadden ze pizza’s in de buurt gehaald. En Annelieke heeft ALTIJD zin in een pizza dus zijn we met zijn vieren gaan lunchen. Jamjam pizza tonijn.
Om 3 uur wilde ik terug zijn in het dorp om voorlichting te gaan geven. Dus heeft Robert ons terug naar Breku gebracht. Nou onderweg werd hij gelaserd door de politie. En hij had zn rijbewijs niet mee.. Oh oh dan moet je mee naar t politiebureau, oke en wij dan?! Ja ook mee.. Oke gezellig hebben we dat ook even gezien. Nou gelukkig werd die snel weer vrijgelaten en konden wij onze reis voortzetten naar huis. Het was wel te laat om nu nog voorlichting te geven dus heb ik lekker gerust in mijn kamer. Er werd s avonds weer lekker fufu met kip voor me gemaakt. Daarna heb ik nog even voor schooljuf gespeeld en toen op tijd naar bed. Morgen is het namelijk outreach en begin je om 6:30.



Woensdag:
Vanmorgen om 6:00 uit bed en om 6:30 werd ik opgehaald door Abigail. Nou het dorp waar we naar toe gingen heet SamSamso 2. Maar dit was echt een dorp,dorp. Geen elektriciteit, geen school, geen kerk, geen stenen huisjes, geen winkels. Helemaal niks. Het was minstens 1 uur lopen naar Bontrase.. Dus veel kindjes gaan dus ook niet naar school.. Dat was wel even schokkend om te zien. Hierna naar healthcentre en vanmiddag naar Anim Akubrifa.

  • 09 November 2011 - 13:37

    Sarina:

    hoi lieverd, eindelijk een berichtje van mij, schaam me gewoon! heb het zo druk gehad, veel gewerkt en veel moeten regelen. ww afgewezen omdat jusuf nu in de ziektewet zit,wordt hij nog aangereden ook! wat een drama. nu thuis zitten en naar de fysio, gaat gelukkig wel iets beter, jus liep helemaal scheef, verschoven wervels!nou meisje nog een maandje dan ben je weer thuis. veel liefs van iedereen in de family en de buren!!!!!!

  • 09 November 2011 - 16:15

    Sophie:

    Hoi Marloes,

    weer een hartstikke leuk verslag! Het aftellen is voor je moeder al vanaf dag 1 begonnen, maar ze wordt steeds enthousiaster!! Geniet van je laatste 33(?) dagen en ik hoop nog een reisverslagje of twee van je te kunnen lezen, groetjes Sophie

  • 10 November 2011 - 08:40

    Mieke:

    Hi Loes ..

    Hihi eum ... een verkort verslag?...hahah Dat kanjij niet joh :)..
    En ik ben blij toe... Was weer geweldig meis..
    En ja volgende maand ben je al weer terug... Gaat echt snel zeg ...
    Nou ik kijk weer uit naar het volgende verslag ...
    Kus knuf..

  • 13 November 2011 - 21:49

    Pap Bert,Marja,Anne:

    Hey Loes,
    Leuk weer je verhalen te lezen, wat heb je weer veel meegemaakt!! Staat je goed zo"n kleintje op je rug.Mooie fleurige jurk hoor, staat je goed. Zulke naaimachines verkopen wij ook op mijn werk. Mooi strand, lekker om bij weg te dromen. Nog eventjes dan ben je weer thuis. Jerome is nog wezen eten bij ons, frietjes, vond hij helemaal niet erg hoor!! Kijken uit naar je vlg. verslag. Veel liefs en een knuffel, pap, Marja en Anne

  • 14 November 2011 - 17:09

    Mama Van Marloesje:


    Hoi meissie,

    Het is weer een schitterend verslag geworden met echt hele leuke foto's. Zo te zien is het een hele mooie jurk geworden. De kleuren staan je ook goed. Je kleurt behoorlijk blank als je naast je vader Pieter staat was is die man donker. Maar wat een vriendelijk gezicht heeft hij. Ja en de foto's zijn ook weer prachtig. En net zoals papa en Marja zeggen het staat je goed zo'n kleintje op je rug. Ben blij dat je nog geld hebben kunnen pinnen. Kan me voorstellen dat je je een zwerver voelde. En leuk dat je nog ff hebt kunnen knuffelen met hondjes. Ik denk dat ik er hier 3 thuis heb zitten die volgens leo en mij helemaal uit hun plaat gaan als jij thuiskomt. Volgens leo gaat Igor waarschijnlijk plassen van blijdschap en Sara spugen. We zullen het zien 12 december als we je weer in onze armen mogen sluiten. Ik heb wat berichtjes gezet op FB over leo dus die kan je dan op je gemakje lezen. Verder gaat hier alles z'n gangetje. Ik spreek Jerome regelmatig ff op FB dus we houden elkaar op de hoogte. Verder heb ik niet zoveel meer ja het gewone je weet het he: Zorg goed voor jezelf, veel drinken, smeren en je rust pakken ja en dat andere weet je ook allemaal wel zoals dat ik je mis en dat ik zoveel van je hou en dat ik blij zal zijn als je weer terugbent. Ik heb dit allemaal getypt zonder te brullen. Goed he? Nou meis dikke kus van ons en tot hoors of schrijfs of FB. Love Youxxxxxxxxxxxxxxxxx Groetjes aan Annelieke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Vlissingen

Marloes

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 29992

Voorgaande reizen:

11 September 2011 - 12 December 2011

Stage in Ghana

Landen bezocht: