10 november tot 22 november - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marloes Yperen - WaarBenJij.nu 10 november tot 22 november - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marloes Yperen - WaarBenJij.nu

10 november tot 22 november

Door: marloesvanyperen

Blijf op de hoogte en volg Marloes

22 November 2011 | Ghana, Accra

Weer een reisverslag van 12 dagen ..
Nou nu ik aan t typen ben merk ik dat mijn letter E het niet zo goed meer doet.. Uhmm erg lastig.
Deze dagen waren erg vermoeiend we zijn onder andere naar Ho en Hoho geweest.
Nou ik hoop dat jullie weer veel leesplezier hebben en ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Donderdag: stressen voor een weekend weg.
Donderdag ochtend naar de healthcentre geweest om voor de zoveelste keer weer te niksen. We wilde dit weekend weg gaan, maar naar waar.. Eigenlijk wilde we naar de Volta Region, nja we.. Ik wilde daar heen omdat ze daar een ontzettend mooie waterval hebben. Maar we kennen niets daar dus hoe moeten we een hotel gaan boeken. Toen maar Eric van de Organisatie gebeld om te vragen of die het kan uitvogelen. En gelukkig heeft die dat gedaan. Een aantal nummers van hotels gekregen. Nou toen begon de ellende. T ene was volgeboekt, het ander veelste duur. De andere konden we niet verstaan en toen bij de 4e eindelijk een boeking kunnen maken.
Na deze stress zijn we Happy Feet gaan kijken om even te relaxen.. Looopt die kutfilm natuurlijk 6000 x vast, nja laat maar doen hoor!
Toen had ik een afspraak om voorlichting te gaan geven in Anim Akubrifa . En gelukkig ging dit keer de afspraak WEL door ( mag in de kraaant). In totaal 118 mensen ingelicht over de gebruikelijke onderwerpen en daarna lekker naar huis om ruby te bellen. Want jaa mijn vriendinnetje wordt vandaag 21 jaar. Ze vond het gelukkig hartstikke leuk dat ik vanuit het Verre Ghana aan haar dacht. Nou schat het is je gegund! Dikke verjaardags kus vanuit Ghana.
’s Avonds vroeg naar bed gegaan want we hebben afgsproken om om 7 uur op het kantoor in Kasoa te zijn, want we moeten ons rapport inleveren en daarna een trotro zoeken naar Accra.
Want de reis van morgen bestaat uit; Bontrase-Breku, Breku- Kasoa, Kasoa- Accra, Accra-Ho, Ho- Hotel.. Dus eeen lange reis van minstens 6 uur.. HALLELUJA.

Vrijdag: Trotro, trotro en nog is trotro.

Nou daar ging dan me wekker, 5:30 jezus wat vroeg! Nou even snel naar de wc alle laatste dingen checken en hup naar de taxi. Nou om 6 uur Annelieke ophalen en hup naar Kasoa. Eric even gebeld om t zeggen dat we on our way waren en hup rapport gedropt en naar de markt om de JUISTE ik benadruk JUISTE trotro te vinden. Nou we zijn al een keer eerder naar Accra gegaan en toen ging t ook goed, nja half uur gewacht maar we hadden de juiste trotro.. Nu kwamen we weer aan op deze plek wij vragen hoe we daar nou moesten komen gaf de 1 aan dat we aan de kant van de weg moesten staan en de andere dat we op die plek moesten wachten. Nja wat nu?! Net zoals de vorige keer maar op die plek wachten. Nou op een gegeven moment komt er een trotro wij onze plaats schreeuwen, nee mw. daar ga ik niet heen. Heel die trotro vol, blijk dat die er wel heen gaat! Ja wel godver&*(&@.. Nu wachten op de volgende en wij weten dat t wel half uur kan duren. Nou eenmaal in de trotro. Stonden we tussen Kasoa en Accra weer in de file. En file betekent hier ook veel verkoop langs de kant van de weg. Opzich best handig want had wel behoefte aan een koud watertje. Eenmaal aangekomen op de bestemming moesten we wachten op Macy van de Organisatie. Nou we zagen der staan en moesten haar volgen. Bleek dat deze lieve meid 2 jurken voor ons had gemaakt! 1 om dagelijks te dragen en 1 voor speciale gelegenheden. De ene is nog in de maak, maar de dagelijkse jurk kon ik al meenemen. Het is een jurk met blauw, paars en geel tot aan mijn knieën, de bovenkant loop langs mijn nek, oke eigenlijk best moeilijk uit te leggen, ik zal wel is een goede foto maken. En de andere jurk komt tot mijn voeten en isis roze met zwart en wit met frutsels aan de bovenkant. Deze moest ingekort worden, want heb natuurlijk niet zulke lange benen.
Echt heel erg lief van haar. We zijn nou opzoek naar een leuk cadeautje voor haar, maar dat is best lastig..
Hierna wilde we toch onze reis weer vervolgen want we wisten dat het nog wel ff gaat duren voordat we er waren.
Nou nu een taxi zoeken om naar de trotroplaats te gaan.. gelukkig reed er een bekende van Macy voorbij en bracht hij ons even 20 minuten verder naar de trotroplaats. Nu merk je toch dat het erg belangrijk is om vrienden/bekende te hebben hier, want t kan je altijd van pas komen. Dat zie je maar weer.
Oke op de trotroplaats werd er even gezegd dat we goed op onze spullen moesten letten omdat ze hier niet echt van blanke houden. Hmm.. lekker dan, gelukkig hadden we zo onze trotro gevonden en konden we veilig binnen zitten. Wel even van alls gekocht, want iedereen stond om de trotro heen. We hadden onder andere; water, frisdrank, koekjes, gefrituurde bananen, smarties, cakejes, worstenbroodjes.. We zullen de rit wel overleven.
Nou de rit was mooi om te zien maar ook erg ver. In totaal duurde het van Accra naar Ho 3,5 uur..
Nou in Ho aangekomen moesten we een vriend van Eric bellen, want die kwam ons ophalen.. Nou oke hoe moesten we nou iets afspreken we kennen hier niks. Ja we staan voor de trotroplaats bij het blauwe bord rechts van het gele bord, duidelijk?! Nou eindelijk hadden we elkaar gevonden en gingen we met een taxi naar boven. Want het hotel heten Ski Plus hotel en lag he-le-maal in de bergen! Bij aankomst was het ook ontzettend mooi en een andere leuke bijkomstigheid het hotel had een zwembad! JEEEJJ
Hup even inchecken, even.. Nou wij komen daar aan; ja mevrouw goedenavond( het was ondertussen 4 uur en om 3 uur zeggen ze hier al avond). We hebben een standaard kamer geboekt op de naam back. Ja ja dat was waar, maar mw. de kamer is nog vol. Sorry! Ja wat meisje ben je gek.. Dus na veel gediscuseerd te hebben, kregen we de exclusive room voor 60 cedi ipv 55 cedi. Dus wij waren wel tevreden.
Oke spullen in de kamer droppen en lekker gaan eten ik had kip met friet en Annelieke een, hoe kan het ook anders, een pizza.
nOu mijn eten kwam na een half uur en dat van Annelieke pas 1 uur later. Dus we hebben gezellig apart gegeten.
Toen werd Annelieke opeens gebeld, bleek het Bas te zijn de we tijdens ontmoet afrika hadden ontmoet. En hij had ons nummer van Lianne gehad, wat gezelllig! Nou dat is toevallig, wij zijn nu bij ho en morgen gaan we watervallen bezoeken, zin om mee te gaan. Nou daar ging die is even over na denken en hij zou het morgen laten weten.
S nachts erg misselijk van geweest, dus voor mij geen kip met friet meer.


Zaterdag: Tis maar 10 minuten lopen.. Jaja

Vandaag wilde we de Wli Watervallen bezoeken in Hohoe. En misschien nog de Tafi Atome; dit zijn apen die loslopen en op je schouders springen.. Rond 9 uur belde Bas ons dat hij ook onderweg was en samen met ons de waterval wilde bezoeken. Dat is prima bas laat maar weten wanneer je in Hohoe bent.
Rond half 10 zijn we weg gegaan naar de trotroplaats. Het duurde nog 2 uur om met de trotro in Hohoe te komen. Eenmaal daar weer een tocht om de trotro naar de Wli watervallen te zoeken. De taxi mensen zeiden natuurlijk dat er geen trotro naar toe ging, maar wij wisten wel beter. Na 10 minuten gezocht te hebben, hadden we de juiste trotro gevonden. Nog 1 half uur tuffen naar de watervallen en toen waren we er!
We zagen in de verte de waterval al naar beneden kletteren, dat was al een mooi gezicht. Bij de office aangekomen, waren er ook een aantal toeristenwinkeltjes. En ik wilde nog van die hoofden kopen.. Vervelende alleen is dat je erg moet afdingen, want anders wordt je opgelicht waar je bij staat. Na even onderhandeld te hebben met die knul, toch er vanaf gezien, want we gaan eerst ffkes de waterval bewonderen. We kregen een gids mee en die gaf aan het is 10 minuten lopen door het bos en verschillende bruggetjes en dan ben je er. Nou prima knul, er waren wel ontzettend veel en mooie vlinders. Ik heb er een paar mooi op de foto kunnen zetten.. Daarna vroeg ik me toch wel af hoelang 10 minuten duurt, want er waren er ondertussen al 20 verstreken en er was echt nog geen waterval in zicht.
Ja we zijn er zo mevrouw. Oke oke. Bij de verschillende bruggetjes wist de gids ons te vertellen dat de rivier van Ghana naar Togo loopt, want we waren nog maar 5 minuten verwijderd van Togo. Nou we weten nu hoelang 10 minuten duurt, dus het zal wel langer zijn dan 5 minuten, maar dan nog is het redelijk dichtbij.
Eindelijk hoorde we de waterval en begon het al wat kouder te worden. De eerste confrontatie met de waterval was adembenemend mooi. Hij was zo hoog en de berg was ook zo groen. Er waren verschillende mensen in aan t zwemmen, dus wij hadden ook zin om onze bikini aan te trekken. Eerst even een paar toeristische foto’s gemaakt en toen hup bikini aan. Eenmaal in het water hadden we het toch kouder dan we dachten. Omdat het in een dal is, schijnt er bijna geen zon. En t water is niet bepaald warm. Nou we zijn in het water van de waterval geweest, we hebben leuke foto’s gemaakt. Dus alles wat we wilde doen hadden we gedaan. Maar 1 ding hadden we nog niet gezien en dat was Bas.. En we hadden ook geen bereikt, verdorrie en nu?’Ja jammer dan, hij snapt toch wel dat die hier naartoe moet komen. Rond half 4 terug gegaan en nog geen bas.
Bij de trotro eindelijk weer bereik en bleek dat hij pas kwart vor 4 in Hohoe was.. Dus hij ging morgen zelf de waterval bezoeken. Nu was het ook te laat om nog naar de Tafi Atome te gaan. Misschien is dat maar beter ook, want we hebben al apen in Kokobrite gehad die uit onze handen aten. En we hebben in Monkey Forest bij Cape Coast wel gezien dat hoe tam je ze ook maakt, het nog altijd wilde beesten blijven. En ik wil nou niet echt gebeten worden door een aap die vind dat die zn banaan te laat krijgt ofzo.
Bij de knul met zijn hoofden toch nog 2 kleine hoofden gekocht voor €8,50. Deze prijs kreeg ik wel pas na lang afdingen. Maar best ik had 2 hoofden. Eigenlijk wil ik nog 2 grote hoofden en een leren tasje kopen.. Ook moet ik nog steeds kijken voor souvenirs want die zijn hier moeilijk te vinden natuurlijk.
Lekker naar huis getuft en toen een taxi aangehouden die ons weer naar boven bracht, want tis echt te stijl om te lopen.
Ik had een sandwich kip besteld en Annelieke wat ik gisteren had.. Dit keer waren we slimmer geweest want we hadden bij aankomst aangegeven dat we even naar de kamer wild een dat we dit en dat wilde eten en dat we om 20:00 terug zijn. En het werkte we kregen tegelijkertijd ons eten! En nu bleek dat Annelieke erg misselijk was geworden die nacht en ik had gelukkig nu nergens last van. Ik heb geslapen als een roosje! Het was ook echt een vermoeide dag en ik was he-le-maal gebroken



Zondag: Zon en Zwembad

Om 8 uur de wekker gezet en we waren daarvoor al wakker. We moeten vandaag om 12 uur uitchecken maar willen toch nog even genieten dus zijn lekker bij t zwembad gelegen. En moet je zeggen ik ben binnen een half uur meer verkleurd dan dat ik in de vorige 2 maanden heb gedaan. We hebben lekker wat foto’s gemaakt in het zwembad en daarna even een lekkere tonijn sandwich besteld voor mee te nemen in de trotro, want de reis wordt natuurlijk weer ontzettend lang!
Om half 1 zaten we in de trotro en begon de reis naar huis. Dit keer kon gelukkig de backpack achterin. Nog snel even wat lekkers gekocht van de meisjes die bij de trotro staan te zeuren. Gelukkig duurde de reis in totaal 3 uur naar Accra. Tsja en nu? Want vrijdag hielp Macy ons in Accra. Gelukkig kon de trotro meneer ons vertellen hoe we moesten. Wij lopen, lopen, lopen. Blijkt dat we gewoon rondjes aan t lopen waren hahaha. Nou toen maar een goed geschoolde jongen gevraagd waar de trotroplaats is voor een trotro naar Kasoa. Nou hij wist t wel, was 5 minuutjes lopen. Nou 5 minuten waren er op een gegeven moment 15. Maar we hadden de juiste trotro. We zaten we op een kutplek want backpack en tas moesten op schoot nou lekkkerrrr! Toen in Kasoa meteen de taxi gepakt naar huus. Fufu stond al op me te wachten, snel tas uitgepakt. En ik bed gaan liggen, ben kapot! Morgen begint de week weer.. Op naar t healthcentre.



Maandag: Tong doorgeknipt en piemel besneden

Eerst werd er een jongentje zijn tong doorgeknipt omdat deze vast zat. Nou dit werd dan gewoon gedaan met een grote schaar.. Oke als dat geen pijn doet weet ik het ook niet meer. Denk dat het kindje 2 maanden is. Ik ken meer mensen waarbij de tong aan het puntje vast zit. En die kunnen ook gewoon praten en eten. Maar nee misschien krijgt het kindje wel last met praten dus wordt dit even doorgeknipt.
Daarna werd er een jongentje op tafel gelegd waarbij de voorhuid verwijderd moet worden. Nou de steriele handschoenen werden zo aangedaan dat ze NIET meer steriel waren. Kind lag klaar, penisje was al gewassen. Bleek dat de verdoving op was.. En ze wilde het toch echt niet zonder verdoving doen, nou dat snapte ik nog. Dus dit avontuur wordt uitgesteld naar morgenochtend! Nou wij zijn aanwezig. Even voor de zekerheid een afspraak gemaakt met de verloskundige dat ze er ff mee wacht tot wij er zijn! En dat zal ze doen..


Dinsdag: Wees blij dat je klein bent want anders..

Vandaag met een volle mag naar de healthcentre, want anders denk ik dat ik zeker van mijn stokje ga als ik zie hoe ze een voorhuid er af gaan halen..
Nou bij aankomst, zaten er veel vrouwen met een kleine baby.. Je snapt t al, ik denk dat t; het uurtje van de besnijdenis is. Want het waren allemaal jongetjes.
Het eerste jongetje werd net zoals gisteren klaar gemaakt voor de besnijdenis. De moeder zit tijdens de besnijdenis gewoon buiten te wachten tot ze klaar zijn.
Nou daar begon het, hup verdoving in dat kleine piemeltje.. Dat was natuurlijk al zonde om te zien. En toen kwam de schaar er aan te pas. Nou hup knip knip. Met een pincet vasthouden, nog meer knip knip.. Nou je snap t al, ik werd al een beetje licht in mn hoofd. Want volgens mij ging t niet echt professioneel. Toen werd de huid rond de penis nog was opgerokken en werd het laatste weg geknipt ( gelukkig maar want ik ga nu ff zitten anders lig ik hier dalijk plat op de grond). Er werd een raar verbandje rond de piemel gedaan en werd zo weer aan de moeder gegeven. En hup volgende, nou ik heb genoeg gezien. Ik wed dat het in Nederland er anders aan toe gaat. En jongens wees blij dat ze het doen al je klein bent, want zo professioneel gaat t allemaal niet!
Hup wij gaan naar huis en ff wat eten en dan naar de Chochoe school om daar informatie te geven aan de JHS ( Junior High School). Eerst ff een taxi regelen, want het is t ver om te lopen. Komen we daar aan in dat Chochoe.. Krijgen we geen toestemming om voorlichting te geven. JA HALLO, we zijn hier niet voor niks. Waar is de headteacher? He’s busy, and he doesn’t have time for you today.. Nou zoek het dan fijn uit. Wij boos Eric gebeld, hoe nu verder. Nou die zal wel ff komen. Ondertussen zijn wij terug gegaan naar onze eigen dorpen. Want ik had afgesproken met Christopher om voorlichting te geven. Nou ik uit de taxi bij de markt, werd er weer een zielig geitje aan ze poten meegetrokken. Die zal vanavond wel in de pan gehakt worden.
Nou ik naar Christopher en ik moest maar naar John gaan ( een andere vrijwilliger). Oke ook prima, hoop ik wel dat hij kan. Want gister was ik hier ook weer voor jan met de korte achternaam he!
Nou gelukkig was John er wel en heb ik best veel mensen kunnen bereiken tijdens de home visits. Daarna samen met Deborah light soup gemaakt, want dat wil ik thuis natuurlijk ook een keer gaan bereiden. Dus mensen bereid je maar voor. Ik heb het recept op geschreven, dus wie weet!


Woensdag: Altijd handig voor als je later dement wordt.

Vanmorgen lekker thuis gebleven, gewoon omdat het kan haha. Annelieke ging op homevisits in Chohoe en zal meteen vragen of we vandaag wel terecht kunnen bij de school. Want natuurlijk niet het geval bleek te zijn. Dus ben ik lekker blijven liggen. Daarna Annelieke naar mij gekomen en hebben we lekker een filmpje gekeken; Assepoesje!! Nou wat hou ik toch van disney films:). ’s Middags naar de Anim Akubrifa JHS geweest om voorlichting te geven over malaria, nutrition, hand washing, hygiene and safe sex. Ik was blij dat de drie klassen bij elkaar gepropt konden worden zodat wij maar 1 keer ons verhaal hoefde t vertellen. In totaal waren er 95 kinderen. In de leeftijd van 14 t/m 20. Soms is dat echt raar want het is eigenlijk de middelbare school, maar sommige zitten in de 1e als ze 20 zijn. Gewoon omdat ze geen gelegenheid gehad hebben om naar school te gaan. Dan zie je de armoede toch weer terug. Want mijn zusje is 8 jaar en zij zit nu in groep 1..
Daarna zijn we langs de scholen gegaan om uit te leggen wanneer het Klamboeproject zal starten, want dan moeten de mensen thuis zijn. Want de vrijwilligers hangen de netten voor hun op. Want anders zullen de mensen de netten verkopen, want geld is toch beter dan malaria..
In de avond ben ik gelukkig weer op homevisits gegaan met Christopher, veel mensen waren er niet omdat woensdag een farm dag was. Bij 1 groep mensen waar wij ons verhaal deden zat een jongen van een jaar of 8. Hij is een soort albino, nja albino. Hij is lichter van kleur en heeft oranje haren en wimpers. Maar tot mijn verbazing zag ik dat hij een tattoo had.. Op zijn onderarm stond zijn naam. Nja als je ooit je naam mocht vergeten is dat best handig. Voor de rest zat er geen betekenis achter dusja. Echt een fotomoment, maar marloes had natuurlijk haar camera thuis laten liggen.
Ik heb wel een andere leuke foto kunnen maken, want bij mijn plaats waren kindjes aan t spelen met een witte barbie! Haha zo schattig.
Daarna meteen even met Christopher afgesproken om morgenochtend met een megafoon over de markt te lopen om de mensen te laten weten dat het klamboeproject van 21 november tot 3 december duurt.


Donderdag: Hup schreeuwen door die megafoon.

Om 8 uur met Annelieke en Christopher naar de markt gegaan met en megafoon. Nou Christopher schreeuwen maar door dat ding. En er zijn ook erg veel mensen op de markt en wij mogen die allemaal mee tellen.. Dus ik vind het al prima, leuke foto’s gemaakt. Toen we de markt over waren naar en Roma school om daar voorlichting te geven over handwassen, malaria en voeding.
Hierna vlug naar huis, want we zouden vandaag met 8 kinderen ( 3 van mijn gezin en 5 van Annelieke haar dorp) naar het Strand gaan! Een echte win win situatie, want de kinders hebben nog nooit zand,strand en zee gezien en wij HOUDEN van t strand! Wel schattig want ze hadden allemaal nette kleding aan en nog kleding om in ze badderen ( want ja weten hun veel dat de zee zout is). We zijn dus in totaal met z’n 10en gegaan. Wij dachten nou dan hebben we wel 2 taxi’s nodig. Hoe ga ik dat doen, mijn taxi vol krijgen end an nog een lege meesturen naar Aberful.. Nou wij met zn alle in de taxi. Nou volgens de taxidriver zal het allemaal wel in 1 taxi passen. ( leeftijd kinderen 11, 11,8, 8, 6, 6, 6, 3) Je ziet het natuurlijk al voor je. Annelieke en ik voorin. En de kinders met zn 8en achterin, de 4 grootste zitten en dan de kleinere op schoot. Gelukkig bracht de taxichauffeur ons helemaal naar t strand, wat wel 1 uur rijden is. Wij wisten dat het 5 cedi entree was om op t strand te komen. Bleek dat de kinders gratis mee mochten, that’s nice!
wat meteen opviel was dat het erg rustig was op t strand, wat erg fijn was. Leek wel een privé strand.
Nou je had ze moeten zien kijken en gillen, geweldig! Deze dag veel mooie foto’s gemaakt en lekker met de kindjes gespeeld. Als we het water in gingen hielden we natuurlijk elkaars hand vast, want de stroming is erg sterk en ze kunnen niet zwemmen. En ik wil ze natuurlijk graag alle 8 weer mee terug nemen. Toen zag nog een paar mooie schelpen en steentjes en dat zagen ze natuurlijk, dus op een gegeven moment had ik wel 20 stenen en tig schelpen, wel schattig!
Lekker met zn alle koekjes gegeten en water gedronken en aan al t leuks komt een end dus rond 4 zijn we terug naar huis gegaan. Op de terug weg nog een banaan voor ieder gekocht. Ik ben blij dat we de kinderen een leuke dag hebben kunnen bezorgen die ze, denk ik, niet zo snel zullen vergeten!
Na deze bijzondere en leuke dag lekker naar bed gegaan, bij t sluiten van mijn raampjes liepen der tis schaapjes voorbij, dus heb ik nog even schaapjes geteld voordat ik ging slapen. Daarnaast hebben de kikkers ook veel plezier, want die kwaken de HELE nacht en niet zo zachtjes ook..



Vrijdag: 18-11-05 <3 18-11-11
Als eerst even vertellen dat ik vandaag alweer 6 jaar samen bent met mijn schatje!

Vandaag naar buduburam( een dorp vlakbij Kasoa) geweest om voorlichting te geven op scholen met vrijwilligers van dit dorp. Dit had het kantoor geregeld, omdat het lastig is om de target te halen. In totaal zijn we naar 2 scholen geweest die niet zo dicht bij elkaar lagen, maar achja. Het viel meteen op dat het engels erg goed was van de kinderen. We konden dus goed ons verhaal doen. De vrijwilligers zouden informatie geven over malaria en wij hebben informatie gegeven over handwassen en hygiene. De eerste school was erg beleefd en luisterde goed naar ons verhaal. De tweede school was erg brutaal. Ze praatten veel door ons heen en maakte de stappen van het handwassen belachelijk. Annelieke was het na 1 sec al zat en zei tegen mij dat ze er 1 uit zal zetten als die nou niet ophield. Ik had nog geen ja is goed gezet of de jongen stond al buiten hahaha! Ja jongen zo gaat dat. Als het je niet interesseert dan rot je maar op.
Daarna hadden we het HELEMAAL gehad en zijn we naar het strand gegaan in fete. Op weg naar de trotro nog even fruit gekocht ( sinaasappel, ananas, banaan). Dit keer waren er meer obruni’s op t strand, want gisteren was het erg rustig. We hebben lekker gegeten. Annelieke spaghetti en ik een cheeseburger mjam. Lekker genoten van het lekkere weer en toen s avonds weer uitgerust naar huis gegaan.



Zaterdag: Happy birthday Eric.

Vandaag de dag is onze baas Eric jarig. Om zijn verjaardag goed te vieren, wilde we een taart + cadeautje kopen. We hadden ook afgesproken om lekker in de logde te gaan slapen, want morgen ochtend gaan we voorlichting geven in de kerken in Kasoa.
Ik Annelieke in gelicht dat ik mijn spulletjes zou pakken en om 10 uur een taxi naar haar zou nemen en dat we dan eerst naar de lodge gaan om onze spullen te droppen en dan met de trotro naar shopright om een taartje te kopen.
Eerst nog even een boterham met fred en ed eten. Onderweg naar de taxi zag ik een heel klein hondje wat kreupel liep. MARLOES NIET NAAR KIJKENNN! Toch gedaan, kan er ook niks aan doen. Dacht t hondje nog wat brood te geven, maar hij was te bang voor me. Toen maar mn tasje in gaan pakken. Doe ik mijn laptop tas open, zit er toch eeen GROOOOOTEE spin in… Godsiedorrie, nou broertje kwame ga die der BUITEN maar is even uit halen. Haha.
Bij aankomst in de lodge zei dat fransisca ook nog naar shopright moest! Eey dat komt goed uit, wij gaan met je mee! En gelukkig kon dat, wij in shopright een lekkere taart gekocht. En een cadeautje, omdat we weten dat die van drank houdt hebben we 4 kleine flesjes whisky gekocht, kost hier namelijk geen drol.
Eric kwam ons op halen bij de lodge en hij wist natuurlijk van niks! Verrassing een lekkere taart voor jouw. Na de taart was het de bedoeling om naar een zwembad te gaan.. Bij de toll viel Robert zn auto nog uit en ging niet meer aan de praat.. Dus was gezellig daarna zijn we langs 3 hotels gereden en geen een had een goed schoon zwembad. Dus hebben we eigenlijk de hele middag in een auto gezeten, ook gezellig. ’s Avonds naar Kokobrite geweest om zijn verjaardag te vieren. In de auto kreeg die eerst een flesje cola.. hij snapte der niks van en daarna de 4 wiskey flesjes.. ja jongen dat wordt drinken, want het moet op zijn voor we daar zijn! Hahaha nou dat kon die toch niet handelen. Annelieke en ik moesten ook maar een flesje drinken. Nou gatverdamme, geen whisky voor mij. Na een leuke avond te hebben gehad zijn we rond 2 uur naar de lodge gegaan , want morgen om 10 uur begint het gedonder bij de kerken. JOEPIE


Zondag: Hallelujah.. AMEN

Je snapt t natuurlijk wel, lekker brak van de avond daarvoor. Nou hup ff douchen en in mn afrikaanse jurk ( die nog al warm is) naar de kerken. In totaal gaan we naar vier kerken. Komen we de eerste kerk binnen die zijn toch wel wat groter dan in mijn dorpje. Denk dat er wel 160 mensen zitten. Nou en moesten we nog door een microfoon gaan praten ook. En over wat dan? Nou t bleek dat het alleen over het klamboeproject ging en over malaria. Dus Eric en Robert vertelden iets over het project en wij over malaria. Nou zo hebben de vier kerken gedaan. En toen hadden we het ook wel gehad, we wilde terug naar de lodge om te powernappen. Want ik had nog al een low battery. Bleek dat we naar vrienden van Robert en Eric gingen om lekker te gaan eten! Oke oke, wat gaan we dan eten ja fufu. OOhhh oke, nou ik fufu gegeten met een iets te pittig sausje en daarna terug naar de lodge, lekker gaan slapen!!!


Maandag: OFFDAY!

Vandaag zouden we beginnen met het klamboeproject want het is vandaag 21 november. Ik iemand van de health centre bellen waar ze waren. Bleek dat t verschoven was naar volgende week! Ja jongens hoe kan dat nou.. T was verschoven omdat alle vrijwilligers een bijscholing hadden. Ja lekker is dat en nu hoe moeten wij de week doorkomen. Want dan kunnen we dus ook geeen homevisits doen, want die bijscholing duurt tot 4 uur in de middag. Nou oke oke de rest van de dag heb ik lekker in het huisje van de queenmoeder gelegen, want daar was het lekker cool. Ik heb zelfs 2 uur op de grond geslapen, zo moe was ik! Nou dat zegt genoeg!


Dinsdag: Accra, geen Accra, Accra, geen Accra…

Vandaag was de planning om naar t kantoor te gaan om te besperken wat Annelieke met haar sponsergeld ging doen. En daarna zouden we ons waarbenjij gaan typen. Maar bij aankomst bleek t licht voor de 100.000.000 x uit te zijn. Dus konden ze niks doen. En vonden ze het wel leuk om naar een fietsen winkel te gaan. Blijkt er alleen 1 te zijn in Accra.. Nou oke dus we gaan vandaag naar Accra. Annelieke moet wel eerst ff dat geld pinnen he, want zondag deed de bank het offcorse niet. Dus Annelieke met Eric geld halen op de motor, wat ondertussen al uren duurde. Ik dacht dat ze ondertussen al wel overreden zouden zijn ofzo. Maar Annelieke had haar telefoon niet mee, dus geen bereik jammer hooor!
Nou eenmaal terug bleek dat ze wel 10 x moest pinnen om 600 euro uit die automaat te krijgen. En toen was het natuuurlijk te laat om naar Accra te gaan. Dus we gaan morgen.
Ondertussen was het alweer 13:30 en wilde we wat gaan eten. Annelieke had natuurlijk weer zin in een pizza. Eerst even een appointment maken bij een school voor vrijdagochtend en daarna hup met Macy naar JD fast food. Annelieke een pizza’tje, Mercy banku, en ingeburgerde marloes nam Fufu, haha.
Daarna terug naar het kantoor en dit verslag in elkaar geflanst.
Dus mensen morgen naar Accra ( fietsen) , donderdag naar Accra ( voor visum), Vrijdag morgen naar de school en dan hup weekendje Kokobrite! En na deze week nog maar 14 dagen, en ik wil nog zoveel doennnnnn!!




  • 22 November 2011 - 18:00

    Marianne V:

    Hoi Marloes weer een fantastisch verslag, zoals ik nu begrijp zie je tijd te kort om nog alles te doen, zal blij zijn dat je weer terug bent, zijn druk bezig in het huis, erg druk moet je vorige verslag nog lezen maar komt goed.
    Nog even doorbijten en het zit er op.

    groetjes dikke kus Marianne

  • 22 November 2011 - 19:16

    Bert En Marieke:

    Hallo Marloes, weer mooie ervaringen zo van jullie twee. De tijd gaat inderdaad dringen en wilt nog zoveel doen. Kom op meid even doorzetten en dan is de tijd om. En dan ben je terug.................dan ga pas volledig beseffen wat jullie zo allemaal mee gemaakt hebben. O,ja gefeliciteerd zes jaar verkering en dan ook nog minimaal 10 keer getrouwd in Ghana. Althans als je dat gewild had, hahahahaha.

  • 22 November 2011 - 19:46

    Sophie:

    Hoi Marloes, opnieuw leuk om jou reilen en zeilen in Ghana te kunnen lezen. Ook mooie foto's. Nog 20 dagen,de tijd vliegt en mama Joke wordt volgens mij steeds blijer!
    groetjes Sophie

  • 23 November 2011 - 10:13

    Mama Van Marloesje:

    Hoi meissie,

    Weer een schitterend verslag met mooie foto's. Wat zullen die kids genoten hebben op het strand. En wat een mooie foto van je zusje zo met die druppels op haar gezicht. Doe maar geen friet met kip meer eten hoor. En je zal het zien je komt tijd tekort. Drie maanden lijken heeel erg lang maar nu ze bijna voorbij zijn zal je wel zoiets hebben ja maar ik wil dit en dat nog doen en dan moet je al weer terug naar ons kikkerlandje. Het is hier nog steeds prachtig weer voor de tijd van het jaar dan he. Verder heb ik niet zoveel meer om hier op te zetten. We hebben vorige week ook een paar keer gebeld. Was trouwens een prachtig hotel waar je gezeten hebben. Ik hoop dat je nog kan doen wat je graag wilt doen. Er zijn denk ik nog genoeg mooie plekjes daar om te bekijken. Nou kind geniet nog van de tijd dat je daar bent en over 19 daagjes kan ik je in mijn armen sluiten. Dikke kus van mama en ik ben nog steeds vreselijk trots op jexxxxxxxxxxxxxx love you.xxxxxxxxx


  • 23 November 2011 - 19:16

    Marja:

    hoi Loes,
    Leuk om je verhalen te lezen, ja de tijd gaat nou dringen om nog te doen wat je wilt doen. Mooi die waterval en wat genieten voor de kinderen op het strand en water en voor jou natuurlijk ook. Ook nog gefeliciteerd met je 6-jaar verkering met je ventje! Was het even vergeten, sorry. Mooie foto's, pap en Anne moeten nog verslag lezen, dus er komt nog een reactie, gisteren nog lekker met je zus gebeld hé.We kijken er erg naar uit 12 dec. dat je weer thuis bent, pap telt elke dag af en je moeder ook denk ik. Hoe was het op de fiets? Fijn weekend en nog succes en veel plezier. xxx Marja

  • 23 November 2011 - 20:24

    Sjannie:

    Hoi Marloes,wat is het toch leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt.Zoals de kindertjes op het strand,je kan je eigenlijk niet voor stellen dat ze daar nooit komen.Maar nog even en de 3 mnd zijn weer al om. geniet er nog maar van. gr van de fam

  • 24 November 2011 - 09:49

    Mieke:

    Hoi Loes..

    Proef ik een beetje uit de laatste regels dat je nog niet naar huis wil? haha
    Het is geweldig te lezen hoe je steeds meer went daar.. Na elk verslag kan je zien dat je steeds meer je draai vind daar..
    Dat is een heel leuk proces :)..
    Maar ik weet zeker dat iedereen weer blij zal zijn als je terug bent.. Dus nog maar 2 weekjes voor ons :)
    En nog 1 verslag te gaan denk ik he;)
    Nou meid, geniet er nog lekker van !

    Kus knuf Mieke

  • 24 November 2011 - 10:35

    Sarina:

    hoi lieverd, nog eventjes! opa en oma vragen of je 2e kerstdag mee uit eten gaat? hopen je over een paar weken weer veilig terug te zien!
    dikke knuffel uit middelburg en tot gauw!

  • 24 November 2011 - 11:10

    Merel:

    Hee, wat leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien!!! Ik ben zo benieuwd naar je verhalen. Geniet er nog even van, want voor je het weet is het weer voorbij! En oja gefeliciteerd met je 6 jaar samen;)!! kuss Merel

  • 24 November 2011 - 18:54

    Anne:

    Heey zus, was weer een geweldig verslag!
    Je kijkt er geloof ik wel naar uit om weer naar huis te gaan, maar ook weer niet. Ik bedoel je bent er aangewend die mensen, daar hoe ze leven!
    Echt cool dat je bij de waterval heb gezwommen :) Schattige foto's met die kindjes :D Nou meis houdt het nog even vol en dan ben je gauw weer hier.
    xxx je zusje

  • 30 November 2011 - 15:39

    Mama Van Marloes:

    Hey meissie alles goed met je?
    Oma belde gisteren vanuit Altea. Ze komt 4 december naar Nederland en 7 december wordt ze geopereerd.
    Ze gaat je reisverslagen waar ze nog niet op gereageerd heeft allemaal lezen als ze in Nederland is. Dat internetcafe werkt niet echt daar.
    Als ik je sprak of een berichtje naar je zou doen dan moest ik Ama een dikke kus van haar geven en dat je nog moet genieten van de tijd dat je daar bent.
    Dus bij deze boodschap doorgegeven.
    Het is vandaag 30 november. Morgen is het dus al december. Dus vanaf morgen nog 12 daagjes en dan kunnen we elkaar weer pesten.
    Dikke kus en love youxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 30 November 2011 - 19:46

    Papa Van Marloesje:

    Hé, Marloes, de kanjer,
    Schat,
    Een beetje laat, geen tijd gehad. Weer een leuk reisverslag en mooie foto's. Wel fijn voor je "broertjes en zusjes" dat ze de zee ook eens zien, ze hadden het erg naar hun zin aan hun koppies te zien. Ze zullen je nog gaan missen en jij hun ook. Ook erg mooi die waterval, wat een prachtige natuur hè? Nou hier is het vrij zacht voor de tijd van het jaar, maar ja, het echte koude weer zal nog wel komen. Nog eventjes hè, dan kunnen we je weer in de armen sluiten. We kijken er naar uit. Hoe is het trouwens met Annelieke, voelt ze zich al weer beter? Nou lieverd hou nog even vol, succes met de voorlichtingen en tot over 12 dagen.
    Heb op 29 november, nog in de "Mug" opgetreden, dit keer ging het wél door, was gezellig. Alleen jammer dat Marja en Anne er niet bij konden zijn. Géén kip meer eten hè, wordt je alleen maar misselijk van.
    Love You, schat
    Je trotse Pappie, pappie xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Marloes

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 29990

Voorgaande reizen:

11 September 2011 - 12 December 2011

Stage in Ghana

Landen bezocht: