Reisverslag 9: 23 november tot 5 december - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marloes Yperen - WaarBenJij.nu Reisverslag 9: 23 november tot 5 december - Reisverslag uit Accra, Ghana van Marloes Yperen - WaarBenJij.nu

Reisverslag 9: 23 november tot 5 december

Door: marloesvanyperen

Blijf op de hoogte en volg Marloes

05 December 2011 | Ghana, Accra

Hallo lieve mensen. Als eerst weer bedankt voor alle reacties op mijn vorige verslag.
Vandaag is het een feestdag want Sinterklaas is jarig! Ik zit hier alweer 12 weken en heb nog maar 1 te gaan. En ik wil nog het een en ander doen. Deze week zouden we naar Accra gaan om fietsen, andere dag ons visum ophalen, weekendje kokobrite en vanaf maandag starten met Netten ophangen.

Deze week zat zoals altijd weer vol verrassingen.

Maandag: Marloes de beestenredder.

Ik was bij mijn vorige verslag vergeten te melden dat ik maandag nog iets had meegemaakt. Namelijk; een geitje gered. Het ging zo, ik liep een stukje mee met Annelieke, want die ging weer richting haar eigen dorp. Nou net voorbij de markt hoor ik een zielig klein babygeitje mekkeren en op de weg staat mams met broertje en zusje. Nou t geitje kon dus niet over een muurtje heen. Kon het toch niet over mijn hart verkrijgen om dat arme beest te laten doen. Dus ik in de bosjes achter die geit aan. Annelieke maar lachen en lachen. En toen heb ik samen met een dorpsgenoot het geitje bevrijd! Nou en ze leefden nog lang en gelukkig!

Dinsdag: Kuttrotro.

In mijn vorige verslag was ik gebleven bij Accra geen Accra. Nou op weg naar huis, bleek dat onze trotro onderweg er mee op hield. Dus stonden we daar in de middle of no where. Een beetje te staan met zijn alle. Annelieke en ik hadden alle 2 een zak water gekocht, dus was ook nog is hartstikke zwaar. Ik dacht nou als ik nou een beetje van de mensen af ga staan en er komt een taxi aan kan ik zo mee rijden. Nou ik mocht absoluut niet van de groep weg. Want anders zou ik gekidnapt worden.. Nou oke oke toen zijn we maar bij de groep gebleven en netjes gewacht tot er een andere trotro kwam. Ondertussen lek geprikt door de mosquito’s natuurlijk! Eenmaal thuis lekker naar bed. Wordt ik s avonds toch wakker van de jeuk, ik ff mijn lampje aan doen… Zie ik toch een GROTE VIEZE KAKKERLAK op MIJN klamboe zitten! GATVERRRRRRRRRRRRR. Meteen Annelieke gebeld, want ja die is de kakkerlakken expert. Nou ik moest maar uit mijn bed om m te gaan vangen. BEN JE GEK! Ik laat m wel zitten. Eenmaal in slaap, wordt ik wakker, hoor ik toch wat tippelen, bleek het mijn kakkerlak te zijn, aaaahh! Nja als ik morgenochtend mijn bed uit stap zal ik heel goed mijn zaklamp gebruiken! VIESBEEST.

Woensdag: En mijn plakje kaas??

Annelieke en ik optijd naar Kasoa, want om 10 uur zouden we met Robert, Eric Mercy Annelieke en ik naar Accra gaan om fietsen te kopen.. Bleek dat Robert er nog helemaal niet was.. Uhmm oke prima dan.. Dus even lekker gelaptopt. 2 uur later was die er nog niet! Komt die om 12 uur binnen, bleek dat die een belangrijke visitor had en dat het nog wel even ging duren. Ja maar Robert we zouden naar Accra gaan.. Zegt die doodleuk dat het niet meer doorgaat.. Oke waarom niet.. BLEEK DAT DIE AL 2 FIETSEN HAD GEKOCHT, nou lekker! We zijn eerst even wat gaan eten, want Annelieke stond natuurlijk te koken…
Lekker bij JD gegeten, ging de bestelling ook helemaal mis. Annelieke had een middelpizza besteld, ze kreeg een kleine want ja de 4 keer dat we hier zijn geweest had ze een kleine besteld, dus kreeg ze die nu ook. Lekker logisch. En ik had een cheeseburger besteld, waar ik veel moeite voor had gedaan, want goed engels sprak die jongen ook niet. Komt die terug, toen Annelieke haar eten al op had, met een beefburger.. JA HALLO WAAR IK MIJN PLAKJE KAAS! Bleek dat ze geen kaas hadden, nou oke lekker dan. Zeg dat dan even van te voren.
Je snapt dat was erg gezellig. Meteen even op papier gezet wat Annelieke allemaal tegen Robert ging zeggen, want anders zou t niet goed komen. Bij terugkomst een gesprek gehad en daarna een beetje afgekoeld naar huis gegaan. Pff dat bedoel ik nou mensen, de dagen gaan NOOOIT zoals je ze pland.

Donderdag: IK HAAT ACCRA.
Vroeg uit bed om naar Accra te gaan. Want we moeten om ons visum ophalen. Ik hoop dat ze mijn visum hebben verlengd tot de dag dat ik weg ga, want eigenlijk is die maar geldig tot 9 december. En ik vind het een beetje zonde van mijn geld als ik voor 2 dagen een visum voor 30 dagen moet halen. Toen ik 4 weken geleden de papieren had in gevuld zei de meneer dat ze het tot 11 december zouden doen. Nou we hopen erop. Ook zouden we met Bas afspreken, de jongen die we hadden ontmoet bij Ontmoet Afrika en die ook in het zuiden zit. Hij moet namelijk ook zijn visum ophalen in Accra.
Om 7 uur hadden we eerst even onze backpack bij Eric gedropt, want s avonds zouden we een filmavond hebben en daar slapen. Toen was het nog de kunst om de juiste trotro te zoeken, want de andere 2 keer dat we naar Accra gingen hebben we echt 1 uur moeten wachten op de juiste trotro. Nu zijn we gewoon aan de kant van de weg gaan staan en binnen 15 minuten hadden we de juiste trotro. Onderweg natuurlijk weer file, hoe kan het ook anders. In Accra stond Mercy weer op ons te wachten. En we moesten meteen weer naar de dressmaker. Kreeg ik mijn andere mooie bijzondere jurk van haar! Wauw, hij is mooi. Hij komt tot mijn enkels, kleuren zijn roze, wit en zwart. Ik zal er snel een foto van maken en dan zet ik die op mijn waarbenjij.
Met mijn jurk gingen we onze reisvervolgen naar de immigratiedienst. Mercy had een vriend die ons vorige keer ook had weggebracht. Nou ze belde hem en hij wilde ons natuurlijk wel ff wegbrengen! Duurde wel 1 uur voordat hij er eindelijk was, maar ala. Nou ik had gelukkig zo mijn visum en raad eens… hij is verlengd t/m 11 december, YES!
Daarna zijn we naar de Accramall gegaan en tot onze verrassing stond onze vriend nog steeds te wachten dus heeft hij ons ook meteen naar de Accramall gebracht handig!
In de Accramall stond bas al op ons te wachten! Was leuk om elkaar weer is te zien en lekker bij de kletsen. Dit hebben we gedaan onder het genot van een hapje en een drankje in de fastfood tent.
Daarna lekker gewindowshopt want alles was verschrikkelijk duur. We zagen een birckenstock winkel, wij dachten leuk leuk want hier lopen we ook hele dagen op bircky’s. Ik dacht even naar de prijzen kijken kosten die krengen gewoon, niet schrikken, 230 cedi!! Dat is 115 euro voor bircky’s! Nou sorry ik koop ze wel in ons koude kikkerlandje voor 35 euro.
Om 2 uur ging bas weer terug naar zijn eigen dorp en wij wilde nog even lekker verder shoppen, er was jammer genoeg weinig te doen. Er was ook een bovenverdieping nou dan gaan we daar maar even kijken. Bleek dat ze een bioscoop hadden, dus je snapt m al. Lekker naar de bios geweest. Was wel ONTZETTEND koud in de bios, leek wel een vrieskist. De film heette: Tower Heist met Eddy Murphy, Ben Affleck. Dus geslaagd, veel gelachen. Daarna was het weer de planning om terug te gaan want ondertussen was het alweer half 6.
Oke we gaan weg, maar HOE vinden we onze weg terug.. Op de parkeerplaats maar geschreeuwd dat we naar de circle moesten. En toen heeft een jong broekie ons in zijn auto meegenomen naar de circle erg aardig! Toen was het ondertussen al donker en moesten we de juiste trotro vinden naar Kasoa. Nou er stonden rijen rijen rijen te wachten op de trotro naar Kasoa. Nou godver dat gaat nog wel 2 uur duren.. Nou en inderdaad was het 1 uur wachten.. Toen waren we bijna aan de beurt, trotro kwam er aan. TOEN GING IEDEREEEN DAUWEN, TREKKEN, SCHREEUWEN. NOu marloes kan er ook wat van hoor. Ik laat mijn plekje echt niet afpakken! Dus ik hup iedereeen aan de kant dauwen, maar toen stond liekje nog buiten. Ik haar hand vast gepakt, NAAR BINNEN! En missie geslaagd, we zaten in de juiste trotro wel met een hoop nieuwe blauwen plekken maar dat maakt niet uit. Bleek wel dat het weer ontzettend druk was in Accra. Dus hebben er serieus van 7 tot half 10 over gedaan om in Kasoa te komen. MENSEN IN RAAD ACCRA echt af! IK HAAAAT die stad.
Toen hebben we lekker genoten van eeen filmpje die het niet deed. Dus hebben we maar muziek zitten kijken en beetje gedronken. Toen naar bed en morgen naar kokobrite, ik ben er aan toehoe!!!
Vrijdag: Kokobrite.

We gingen rond 1 uur al naar Kokobrite heerlijk! Eenmaal daar lekker de spulletjes in de kamer gepropt en lekker wat gaan eten. We hadden alle twee gekozen voor en chicken sandwich met frietjes. Nou dat smaakt goed. Toen snel onze bikini aangetrokken en op t strand gaan liggen. Het was ondertussen ook alweer half 4. Dus de zon was niet meer zo sterk. Maar toch nog even lekker gerelaxt. Meteen even bij de souvenirwinkeltjes gekeken. En ik zag toch een hoop leuks.. Dus morgen even inkopen doen. ’s Avonds naar de Italiaan gegaan. Ik heb een tuna sandwich op want ik zat nog vol van t andere eten. En Annelieke kon het natuurlijk niet laten en nam een pizza! Hoe kan het ook anders. Toen zijn we lekker op tijd naar bed gegaan, want we waren nog steeds gebroken van gisteren.

Zaterdag en Zondag: Kokobrite

Je zal het niet geloven maar we hebben lekker uitgeslapen tot 11 uur! Heerlijk. Gisteren had Annelieke nog een stuk pizza over en hebben we s ochtends lekker op gesmuld.
Daarna onze bikini aangetrokken en lekker op t strand gaan liggen. Aan de ene kant heeeel lekker en de zee is ook lekker. Maar t vervelende is dat er altijd stomme negers zijn die gaan voetballen PRECIES op de plek waar de obruni’s liggen. En je dus geheid 4 x een bal tegen je kop aan krijgt.. Terwijl de rest van het strand gewoon vrij is.. En wat ook niet zo fijn is om te zien. Is dat er veel oudere vrouwen zin met jongere mannen..Nou hun willen natuurlijk wel een potje wippen voor geld, bahbah.
Nja om 2 uur hadden we het wel weer gezien en gingen we ons even omkleden, eten ( ik weer de chicken sandwich) en toen souvenirs gaan kopen.
In totaal heb ik 2 grote hoofden van hout, 4 kommetjes, muziekding, 1 doek, 1 beeld en 1 jurk en een tasje gekocht. En in totaal was ik nog geen 45 euro kwijt. Dus best netjes gedaan.
Heb wel flink afgedingd. En volgens Annelieke Back ben ik daar nogal goed in!
Ik was ondertussen wel helemaal blut, dus even geld gebarrowd van Annelieke. Toen nog even lekker op t strand gelegen voor 1 uurtje en daarna hebben we ons klaar gemaakt voor de reggae avond.
Eerst weer lekker een pizza gegeten bij de Itiliaan en toen lekker van onze reggae avond genoten. Annelieke had in Accra een fles wijn voor haar zelf gekocht en ik had nog een beetje vodka over(A)..
Al met al een gezellige avond gehad. En heel misschien wel en kater voor de volgende dag.
We hadden inderdaad een kleine kater en hebben gewoon lekker op t strand gelegen. Eind van de middag genoten van een lekker colaatje en knoflookbroodjes. Om 5 uur jammer genoeg terug naar huis en daar nog lekker fufu gegeten.

Maandag: Arm geitje

We zijn gisteren naar huis gekomen omdat het de bedoeling was om met de netten te gaan beginnen.. Ik ’s Ochtends naar Christopher gebeld. Blijkt de heleboel niet door te gaan! Hij wist me dood leuk te vertellen dat er morgen een training is voor de vrijwilligers en dat er woensdag begonnen wordt met de netten ophangen. Ja verdorrie kan kon ik net zo goed nog met mijn gat op kokobrite liggen, maarja. Annelieke was al onderweg naar mij dus zijn we maar lekker een tukje gaan doen. En een beetje bij komen van t weekend in kokobrite. Het is wel apart he. Het weekend is eigenlijk bedoeld om uit te rusten, maar we zijn nog moeier dan dat we in het dorp blijven. Over precies 2 weekjes ben ik weer thuis. Uit verveling zijn we maar naar de markt gegaan om te kijken of daar wat te beleven was. Eerst ff lekker oliebolletjes gehaald, want dat is Annelieke haar tweede verslaving, na de pizza natuurlijk. En toen heb ik haar rondgeleid over de begraafplaats, want die had ze nog niet gezien. Niet veel bijzonders, achter bosjes en bomen liggen een paar grafstenen and that’s it. Op de terug weg naar huis, Annelieke was nog wat foto’s aan het maken, zag ik een man een geit op een manier vastpakken dat ik wist dat die het niet lang meer zou overleven.. Nou nog geen 1 minuut later was het keeltje al doorgesneden. En ja Marloes de dierenvriend heeft er gewoon naar gekeken. Hij lag nog een beetje na te spartelen en toen werd die meteen op t vuur gegooid. Ik had mijn fototoestel niet bij, maar Annelieke gelukkig wel. Nou ik denk dat de foto’s genoeg zeggen!
Voor de rest van de dag niks meegemaakt. Vond deze ervaring ook al wel heftig genoeg, maar ach dit is Afrika he.

Dinsdag: i love disneyfilms

Hehe, vandaag naar de training in the healthcentre. Komen wij daar om 8 uur, want zo laat zou het beginnen. Is er werkelijk NOG GEEN KIP! Wij wachten en wachten, nou en om half 10 kon er eindelijk begonnen worden met de training. Wij waren namelijk ook wel benieuwd wat ze allemaal te vertellen hadden. Bleek het in lokale taal te zijn, dus Annelieke en ik zijn m alweer snel gepeert. En zijn lekker achter onze laptop gaan zitten. Rond 12 uur zijn we terug naar mijn gezin, want we hadden het helemaal gehad. Dit keer was iedereen thuis Ruth was er en Patricia ook. Dat is de een andere dochter vanuit Accra. Offcorse was er weer geen light en gingen we op hoop van zege en dvdtj kijken via mijn laptop. Dit keer was het Belle en het Beest, leuk leuk leuk. Alleen jammer dat die op de helft van de film uitviel. Nja dan maar naar buiten, waren ze bezig fufu te maken. Dit keer hebben Annelieke en ik ook fufu gestampt en dat viel nog zwaar tegen, want die stok of hoe je het ook mag noemen is best zwaar. Daarna kwam de queenmoeder met het goede idee om de jurken van de dure stof nog een keer te passen, want Annelieke had hem nog nooit laten zien aan haar. Nou die jurk is stikheet, maar oke oke we trekken m aan. Toen zijn we wel meteen met queenmoedertje op de foto gegaan. En ze had zich ook verkleed voor ons. ’s Avonds een leuke familiefoto gemaakt, die wel 60 x over moest maar oke. AL met al is die redelijk gelukt.
Ruth gaf aan dat ze bleef slapen, maar dat ze wel al om 4 uur ’s ochtends terug gaat naar Kasoa. Nou meid dat is mij te vroeg. Ik liep dan hopelijk nog lekker in dromenland. Weltrusten.

Woensdag: Over prijs stijgingen gesproken.

Wat een kutnacht zeg, bahbah.
Ruth haar telefoon is wel 20 keer af gegaan vannacht, ik ben gewoon uit bed gegaan in mijn ondergoed om naar telefoon in de andere kamer te zoeken, maar ik denk dat die onder haar kussen lag aah. Ik hoopte natuurlijk dat het snel 4 uur zal zijn. Nou en toen het 4 uur was, was ook IEDEREEN wakker. Dus marloes ook, fijn fijn. Ben ik toch blij als ik 12 december lekker kan uitslapen in mijn eigen bed met RUST. Ben blij dat we vanmiddag naar t strand gaan. ’s Ochtends met Christopher en John mee geweest om de netten op te hangen. En sommige mensen wilde zelfs geen net hebben, omdat ze de slaapkamer niet wilde laten zien! Dat vind ik wel het stomste wat je kan doen, want het risico om malaria te krijgen in dit land is zoo groot.. Dan zou ik liever mijn slaapkamer laten zien dan dat ik straks malaria hebt. Nou die slaapkamer van die mensen zijn niet bepaald schoon. Ben er een paar keer in geweest om een fotootje te maken en toen niet meer. Anders heb ik dalijk allemaal beestjes overal!
Om 12 uur waren we gelukkig klaar. Christopher vertelde me wel dat de Chief van heel het gebied ( Awutu- Senya) morgen langs komt in Bontrase. Dat is wel jammer, want Annelieke en ik zijn in Kasoa. Hopen dat die er eind van de middag nog is.
Nou om 1 uur zijn we meteen naar t strand gegaan van feteh. Normaal kost dat 5 cedi entree, vandaag de dag stond er niemand bij de ingang. Dus wij zijn natuurlijk snel naar binnen geslopen en hebben zo de hele dag gratis kunnen genieten van het strand. De planning was ook om nog wat lekkers te eten, een cheeseburger ofzo. De laatste keer koste dag 11 cedi nou was de prijs gestegen naar 17 cedi!! Die is gek en dan hadden ze nog geen frietjes ook.. Nou dan maar een colaatje, bleek de prijs hiervan ook gestegen te zijn van 2,50 naar 3,50 nou nou nou.




Donderdag:
Wij moesten naar Kasoa om geld te pinnen. En we namen natuurlijk onze laptop weer mee. Met de poging ons verslag te schrijven.. In het kantoor vroegen de bazen of we mee gingen naar een soort of training en dararna zouden we het z’n alle geld gaan pinnen. En alles duurt tot een uurtje of 2. Nou dat is fijn, want daarna willen we naar Bontrase racen om de chief te zien.
De training bleek een soort opendag te zijn. Want er stond een stand op de markt en weet je wat je daar kon doen.. Een gratis HIV test! Nou een goede zaak vind ik want HIV en AIDS zijn t land nog niet uit. En onze taak was om mensen te scoren en te vragen. Normaal gesproken heb ik altijd een hekel aan die mensen die naar je toe komen in de stad met een 1 of ander lul verhaal. Maar oke ik wil het wel doen. En als de mensen dan de gratis HIV test gingen doen, mochten wij ze een gratis condoom geven. Nou binnen no time zag de stand letterlijk en figuurlijk zwart.
En omdat de HIV testen toch gratis waren heb ik er ook maar 1 gedaan. Ik wist al zeker dat ik het niet had, maar nu heb ik nog bewijs ook! Toch fijn om te weten..
Eindelijk was het 2 uur en gingen we naar de bank. Gelukkig deed die het dit keer wel en was ik geen armoedzaaier meer.
Snel terug naar het kantoor en mijn zuster Deborah gebeld of de Chief nog around was. En hij was er nog! Dus hup spullen gepakt en de eerste en beste trotro naar Bontrase gepakt. Thuis meteen de speciale jurk aangetrokken, fototoestel mee en naar de plek war hij was. Er waren een hoop mensen en ook de queenmoeder was mooi gekleed. Ik heb een paar mooie foto’s en een filmpje gemaakt. Toen kwam er opeens een stoet van mensen aan met eten op hun hoofd en een man met een grote ram. Dus ik dacht oh oh gaan we nu schaapje slachten. Maar het waren allemaal Gifts voor de chief. En gelukkig is het schaapje niet geslacht;)
Toen wilde de chief nog met ons op de foto. Ik snel mijn fototoestel afgeven aan zo;n neger en uitleggen hoe het werkt. Puntje bij paaltje, geen foto gemaakt! Ze kunnen ook niet veel he hier, geen eens op een knoppie drukken.
Na de bijeenkomst ging iedereen naar t huis van de queenmoeder, dus ook mijn huis.. Hallo ik hoop niet dat dit eeeeel lang gaat duren, want ik wil optijd naar bed. Samen met Annelieke fufu gegeten en Annelieke houdt daar niet zo van. Dus had bijna de hele bol voor mezelf hahaha.
Annelieke was nog nooit naar de kinderdisco geweest dus zijn we even gaan kieken. Nou dat hebben we geweten heeeel m’n voeten weer vol mosquito bites!
Gelukkig was bij terugkomst iedereen weg en kon ik lekker mijn bed in.

Vrijdag: Dag van de boeren

De planning was om vandaag met de queenmoeder naar t dorp t gaan, maar ze ging travelen naar Kasoa dus ging t niet door. Lekker verzet naar dinsdag. Dus een goede gelegenheid om lekker naar t strand te gaan. Vandaag was een feestdag voor de boeren en aangezien wij bij boeren wonen ook een feestdag voor ons.
En t was een beetje druk op dat strand en dit keer moesten we wel entree betalen nou jammer jammer.
Bij terugkomst was er een begrafenis dus veeel muziek. En dit ging dus ook heel de nacht door, dus je snapt t wel. Heb niet zo lekker geslapen…

Zaterdag: Duur bruidje.

Vandaag om 6 uur uit bed om mee te gaan naar de bruiloft van John ( Annelieke haar hostvader) zijn zoon. Nou dat was wat.. Eerst moesten we de bruid ophalen. En hier gaat dat met een bruidsschat.. En dat is niet niks, koffers, sierraden, geld, naarmachines, schoenen, kleding alles. En dan vond de familie het nog niet genoeg! Dus werd er nog wat geld gegeven. En sommige envelopjes gaan zelfs naar de broers van de bruid.. Nou lekker is dat als je 4 zonen heb. Mag je veel geld sparen om de bruidsschatten van je zoon te kunnen betalen anders blijven ze alleen voor ALTIJD.
En uit eindelijk was het goed gekeurd! Gelukkig maar. Dit duurde al met al best lang. En het was ook nogal warm, want we hadden onze speciale jurk weer aan. Hierna meteen door naar de kerk om te trouwen. En grappige was dat er ook een doventolk bij stond. Nice voor alle doven.. en ook werden alle liedjes gedaan door de doventolk. En t rare was dat alle mensen deze dove tolk nog is na gingen doen ook, oke raaar.
Daarna werd het buiten de kerk gevierd. Ze hebben hier niet gehoord van een bruidstaart. Hier krijgen ze een meatpie ook lekker. Toen hadden we het gehad en zijn we terug naar John zijn huis gegaan. Wij dachten meteen door naar huis te gaan, maar nee we kregen nog lekker te eten. Banku met gefrituurde vis. Nou gatver, ik heb een foto dus oordeel zelf.
Na t vieze eten eindelijk terug naar huis.
Ohja weet je wat ook raar is; de taxichauffeurs hier zetten onderweg heel vaak het contact uit en laten de auto gewoon uitrijden. En dan valt af en toe de sleutel ook nog uit het slot.. nou lekker gevaarlijk. Zal wel bezine sparen, maar echt veilig is het niet. Tis maar goed dat ze hier allemaal zo in god geloven.
Veilig en wel thuis gekomen was ik lekker mijn spulletjes aan t ordenen valt opeens t licht weer uit. Sta ik daar in t donker , midden in mijn kamer. Met overal enge beesten. Snel mijn zaklamp gezocht en toen lekker op tijd naar bed gegaan want gister was natuurlijk niet echt een fijne nacht en deze dag was nog al drukjes.

Zondag: Laatste keer kerk, laatste keer uit, laatste keer lodge!

Vanmorgen afgesproken om lekker naar de kerk te gaan met zuster Ruth. Maar Ruth was nog in Kasoa dus heb van 9 tot half 11 zitten wachten. Toen eindelijk naar de kerk gegaan.. nou dat is minstens 2 km lopen en dat is best warm. Bij de kerk aangekomen van vader Pieter was het niet erg drukjes. Ik denk in totaal 17 mensen ofzo, nou prima! Geluisterd naar de Bijbelverhalen die ik toch niet kan verstaan. Beetje gedanst en geld gegeven aan de kerk en toen was de kerk alweer gesloten. Was dus erg nice. Nog wel ff gebeden voor mijn familie, want ja wat moet je anders in de kerk.
Annelieke was ook naar de kerk, maar dan met haar eigen familie. Nou ze was pas om 3 uur klaar.. Pff arm kind. Ik ondertussen lekker yam met stew gegeten en mijn tasje ingepakt voor de lodge. Want ja dit is ook de laatste keer dat we in de lodge gaan slapen.
Om 5 uur eindelijk in de lodge aangekomen. Meteen ff broekjes uitgewassen en ff een tukje gedaan. Vanavond gaan we voor de laatste keer met de bazen dus moeten we energie genoeg hebben.
Lekker friet met kip op en daarna klaargemaakt om uit te gaan.
Het was weer een gezellige avond tot 2 uur uitgegaan en toen lekkker gaan slapen. Want morgen moeten we weer naar het kantoor! Want ik moet batterijen kopen voor mijn camera, zijn ALWEER leeg.

Maandag: Sinterklaas kapoentje!

Vandaag is het sinterklaas, dus je snapt m al. Annelieke en ik hebben vannacht onze schoen gezet en wel 2 liedjes gezongen. Annelieke had nog wat brood over en heeft dat neergelegd voor Amigo het paard. De volgende dag snel gaan kijken of er wat in ons schoentje zat, maar nee we hebben niks gekregen. We zijn vast niet braaf genoeg geweest of hij vind het te ver om helemaal naar Ghana te komen. Ik denk zelf dat het t laatste is, want ik ben namelijk altijd braaf:).
Vanmorgen zijn we ontwaakt in de lodge en dat was de laatste keer want volgende week lig ik gewoon weer in mijn eigen bedje! KAN NIET WACHTEN. In de lodge lekker ontbeten en mijn haren gewassen. Daarna zijn we met al onze hebben en houwen naar het kantoor gegaan, om EINDELIJK ons verslag te typen, want dat was ondertussen ook al uhmmm.. 13 dagen geleden. En Annelieke haar fietsen zijn uit de verpakking gehaald! Ze zijn toch best mooi en praktisch om hier in Ghana op te fietsen, want de wegen zijn nou niet ju van het.
Dalijk lekker lunchen bij JD’s en daarna terug naar mijn dorp.. En dan heb ik nog dagen over met mijn familie. En ik moet je zeggen ik denk dat het afscheid zwaar gaat vallen. Ik heb gelukkig het adres eindelijk gekregen zodat ik wat foto kan opsturen. Mijn gezin is zo lief voor me en ze willen allemaal dat ik niet weg ga. Nou ik krijg soms gewoon al een brok in mijn keel. Ben benieuwd hoe dat vrijdag is, want dan vertrekken Annelieke en ik naar Accra om daar ons laatste weekend door te brengen en dan zondag is het dan zover. Terug naar het koude kikkerlandje, met dubbele gevoelens. Aan de ene kant wil ik dit gezin niet achterlaten, omdat ik weet dat ik ze achter laat ik een veel slechter milieu dan dat ik thuis heb. En aan de andere kant snak is er naar om mijn lieve moedertje, vriendje, vriendinnetjes en natuurlijk mijn hondjes te knuffelen en vast te houden!

Ik denk dat ik nog 1 verslag zal schrijven voordat ik hier vertrek en anders zet ik dat er op als ik weer in Nederland ben. Want deze week gaat nog druk worden.
Morgen gaan we met de queenmoeder naar een dorp toe, woensdag waarschijnlijk naar de scholen en laatste keer strand, donderdag naar Kasoa om de laatste dingen te regelen, vrijdag naar Accra en misschien zaterdag naar Shai Hills. Dat is een natuurresevaat met een bijzonder flora en fauna.













  • 05 December 2011 - 15:44

    Nana :

    Lieveerddddd,,, je komt al weer bijna terug. Geniet van je laatste week. love you loesje xoxo

  • 05 December 2011 - 17:49

    Sjannie:

    hoi Marloes,heb weer genoten van je verslag,wat je ook allemaal mee maakt,de tijd gaat wel erg vlug zo ga je weg en zo ben je binnenkort weer terug. geniet er nog maar van.Dit avontuur zal je niet gauw meer mee maken. groetjes van ons allemaal en hoop je nog te zien van het jaar ha ha

  • 05 December 2011 - 18:44

    Sophie:

    Hoi marloes, weer een leuk en afwisselend verslag van je leven in Ghana! Nog een weekje.....denk dat mama Joke nu al uit haar bol gaat en met de dag blijer wordt. Misschien heeft de sint jou kadootje wel in een achtergebleven schoen in Nederland gedaan. Geniet van je laatste week daar en een goede reis terug. groetjes

  • 05 December 2011 - 21:12

    Lucienne:

    Heey Marloes!
    Wat je daar mee maakt is wel bijzonder allemaal! Lijkt me echt een hele ervaring! Volgens mij moeten we wel even naar Ghana komen om je weer te helpen om je koffer dicht te krijgen ;) Als ik lees was je allemaal koopt daar haha, wel goedkoop (op die birkies na dan :P). Wel fijn dat je nog één geitje gered hebt, wel jammer van die andere.. Maar goed, zo is t leven daar hè! Nou, geniet nog van je laatste week, maar zoals ik t lees zal dat wel goed komen! En we komen snel eens op de koffie als je weer thuis bent!
    xx Lucienne
    Ps en ook de groetjes van Martin :)

  • 06 December 2011 - 15:10

    Sarina:

    hoi lieverd, nog even, jerome is al aan het aftellen! je bent een enorme ervaring rijker, en waardeerd vast alle "luxe"die we hier hebben nog meer als je terug bent, al was het maar een gewone douche!
    we zijn trots op je en houden van je!

    xxxxxxxxxx

  • 06 December 2011 - 20:58

    Pap Bert,Marja,Anne:

    Hoi Loes, leuk om weer je verhalen te lezen en mooie foto's.Weer een goede daad geitje gered!Je kan daar niks op tijd afspreken, gaat heel anders als bij ons. Weer lekker naar het strand geweest, ook nog een keer gratis.We zijn erg benieuwd naar je jurken, zullen wel mooi staan.Nog even en dan kunnen we je lekker knuffelen, we kijken uit naar je thuiskomst, zal inderdaad een beetje dubbel voor je zijn, ook afscheid nemen van je familie daar. Een hele mooie ervaring hoor alles bij elkaar. Geniet er nog van de laatste dagen, pap belt vrijdag om 20.00 uur, is dat goed? Stuur even een sms'je of berichtje op FB. Succes met inpakken en alvast een goede reis!
    xxxx pap, Marja en Anne
    Het is hier wel koud vergeleken bij jou daar, goed inpakken. Love You!!

  • 06 December 2011 - 21:33

    Mama Van Marloes:

    Hoi meissie van me,

    Weer een prachtig verhaal. En van wie zou je dat afdingen geleerd hebben? En het duwen en trekken om in de taxi te komen? Je hebt groot gelijk dat je dat zo doet. Ik heb ook nog ff bij Annelieke gegluurd voor de foto's met de "jurk". Ik vind eigenlijk van wat ik zo op de foto zie dat hij je goed staat. Kleurt mooi bij je haar. De familie-foto is ook leuk geworden. Het aftellen is nu echt begonnen. Je zal wel brullen als je daar afscheid moet gaan nemen van je familie. Ik denk dat die mensen goed voor je zijn geweest en ook goed voor je gezorgd hebben. Hier gaat alles zijn gangetje. Het werken van Leo in Yerseke is denk ik van de week al klaar. Hij vindt het werk leuk maar je komt er niet tussen bij die mensen, je bent echt een buitenstaander. Hij moet woensdagmiddag op gesprek bij Hillebrand in Middelburg. Ze hebben ws werk voor hem in de werkplaats. Hij zou eigenlijk mee gaan naar Utrecht maar ze kunnen het voorlopig af met hun eigen personeel. Maar hij ziet dat zelf wel zitten om daar te gaan werken. Hij is daar ooit als 17-jarig jongetje begonnen. Ik ga er een eind aan breien. Van wie zou je dat nou hebben dat uitgebeide? Geniet nog van de dagen dat je daar bent. En een heel fijn weekend nog met Annelieke. Sukses met afscheid nemen van je familie en een hele goede terugreis. We denken aan je en we zijn blij als je weer terug bent. Wij zijn leo, die Bolle, die Witte Reus en onze nog steeds stoute heks uit portugal en ik zei de gek. Nou meid tot maandag 06.40 uur op Schiphol. Ik neem je winterjas en je grijze ugs mee, die zal je wel nodig hebben. Nou doeg love youxxxxxxxxxxxx

  • 07 December 2011 - 13:53

    Joanne:

    Woow meid wat maak je toch veel mee!!
    Geniet nog van je laatste weekje en dan weer trg naar het koude winderige (nu windkracht 10) kikkelandje:)

    Liefs, Joanne

  • 07 December 2011 - 15:23

    Dilara:

    Lieve Poepiewoepsieee!!

    Het is alweer bijna zover, je reis terug naar het koude Nederland. Ik zou zeggen bereid je voor en laat je moeder je handschoenen en wintermuts maar meenemen naar schiphol! Wat is de tijd toch snel gegaan eh. Zo te zien heb je nog het een en ander meegemaakt daar in Ghana, wat heerlijk om je verslagen weer te lezen schat. En je foto's zijn ook weer prachtig. We gaan ze natuurlijk nog is samen bekijken en dan met live verslag ;) haha. Ik hoorde van mams dat je gelijk een paar daagjes met Jerome naar een hotel gaat, wat heerlijk! Geniet ervan, lekkere quality time :D. Helaas kan ik je de eerste week niet gelijk zien:( dus ik ben pas dat weekend, wanneer jij als het goed is ook weer thuis bent in Middelburg. Dus ik zou zeggen daten? En is mijn kaartje nog aangekomen? Of is die onderweg naar Australie? :P.. wel jammer dat het niet is aangekomen mja, het zij zo:P Liefje geniet nog even van je laatste daagjes! En alvast een hele goeie reis. Dikke dikke knuffel & Kus XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Marloes

Actief sinds 03 Juli 2011
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 30014

Voorgaande reizen:

11 September 2011 - 12 December 2011

Stage in Ghana

Landen bezocht: